10e dec.....





...... och det är dags för festernas FEST ikväll, den noblaste av dom alla, Nobelfesten....
Frasande sidenklänningar, gnistrande juveler, klirrande kristallglas 😊
Det är ju sannerligen damernas afton, herrarna har sina pingvinkostymer å utmärkelser men damerna lyser fantastiskt i alla klänningar.
Pampigt å festligt är bara förnamnet, tänk att gå på en sån fest.
Å andra sidan tror jag det är rätt långsamt, lång sittning innan middagen å all underhållning är klart.
Tror det kan bli lite långtråkigt faktiskt...

Ett evenemang jag alltid tittar på om jag inte jobbat.
Å då menar jag från 16.20 till kl 22......
Lika spännande varje gång att se vad våra kungliga damer har för klänningar, Victoria har nästan alltid svenskt vilken borde vara en regel en sån här dag.
Flera av hennes Nobelklänningar är av Per Engsheden.
Vi har så fantastiska designers  å när världens alla blickar är riktade mot  Sverige så tycker jag dom ska bära svensk design.
Design Per Engsheden 2014
Per Engsheden 2011
 Lars Wallin 2006


Å i Norge så delas Nobels fredspris ut, i år till Dr Denis Mukwege.
Han som vigt sitt liv till att hjälpa de kvinnor i Konga Kinshasa som fallit offer för sexuellt våld i kriget.
Både att läka de fysiska å psykiska skadorna de fått.
När vi var i Oslo för drygt 2 månader sen så var vi utanför där de delar ut priset, det ligger intill Oslo's fredscenter.
Tyvärr var inte så långtänkta att vi kände på dörren om den var öppen för se, det var den.
Andra medresenärer hade varit inne å tittat, lite surt att vi inte tänkte på det.


Det var ju i Kongo Kinshasa som den svenska journalisten Zaida Catalan blev mördad, skjuten å halshuggen mars -17 tillsammans med den amerikanske kollegan.
Hon ligger begravd i Gärdslösa kyrkogård på Öland, hennes mamma bodde i närheten av vår kära Viran.

Jodå, jag åkte till dansavslutningen igår kväll.
Väldigt lite folk, brukar vara mycket till jättemycket folk men inte igår.
Dansbingon skulle precis börja när jag kom så jag tog en bricka, vi fick en dryg timme på oss att få ihop 16 danser.
Å jäääädrans alltså, det blev lite svettigt ett tag att få ihop alla på den timmen men det gick 😄
Å kan ni tänka er, jag vann på dragningen !!!!
En flaska Ingefärsshot  å en tygkasse, inte illa !!!
Å så blev det en segerbugg med den manliga vinnaren till publikens handklapp å visslingar 😄

För egen del så ska vi åka till Kosta på en utflykt idag innan det är dags för kvällens fest på tv.
Bara för skojs skull, finns så otroligt mycket fint att titta på där.
Men i butiken "Port House" blir man ju alldeles sjuk av villhöverbegäret.........
Finns hur mycket som helst man skulle vilja ha men man kan ju inte bara köpa för att man vill ha, man ska ju helst använda det oxå..
Men vi får se vad det blir.......
Men nu är det dags för frukost å sen styr vi kosan mot Kosta 😉

HA EN FIN
NOBELDAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg