6e dec.......





........ har vi kommit fram till idag...
Dagarna rusar iväg, de få timmar man är ledig försvinner raskt.

I tisdags kväll så lagade jag soppan jag skrev om i måndags, det blev "Snuvsoppa" el som den kallas på tråkig matsvenska:
Het potatis å palsternackssoppa med färsk chili-vitlök-ingefära.
Fick precis lagom styrka på den, färsk ingefära är stark kan jag säga.
Å så ska man INTE klia sig i ögonen när man hackat vitlök, chili å ingefära... 😭




För 2 prt:
1 potatis
2 palsternackor
½ färsk chili
1-2 vitlöksklyftor
1 msk finhackad färsk ingefära
1 msk rapsolja
2 dl vatten
2 dl mjölk
Salt-sv.peppar
1 pkt bacon

Skala å tärna potatis å palsternacka, finhacka vitlöken.
Fräs vitlök, potatis å palsternacka ett par minuter i oljan, häll på vattnet, lägg i chilin å ingefäran.
 Koka potatis å palsternacka tills det är mjukt.
Tillsätt mjölken å låt få ett uppkok, mixa soppan slät.
Den blir naturligt redd av potatisen, tycker man den är för tjock kan man späda till önskad tjocklek.
Smaka av med salt å sv.peppar

Knaperstek baconet, häll upp soppan i djup tallrik, lägg i baconströsslet.
För den som vill ha helt vegetarisk så uteslut baconet.
 En varm, härlig soppa som är perfekt denna årstiden.
Har man ont i halsen å allmänt hängig så passar den perfekt, ve den bacill som inte drar sin kos med de kryddorna.

Servera gärna plättar el pannkakor till dessert.
Jag bredde lite nutella på våra, skar tunna skivor banan å pudrade över lite florsocker.




Jobbade som vanligt heldag igår å då hinner man inte så mycket mer.
Idag åkte jag in lite tidigare för att shoppa julklappar å lite annat.
Är sugen på ny outfit till jul men hittar inget som lockar så där direkt.
Fanns en snygg blus på Kapp-Ahl å en tunika jag skulle kunna tänka mig på Indiska, får se vad det kan bli....

Fick sms om jobb på sjukhuset på söndag men trots att jag svarade inom 3-4 sekunder fick nån annan det.
Jag hade behövt men så är det..... 😞
Inte för att jag har några problem med att slå ihjäl tiden men ändå, pengar behövs alltid.
Det är dans på klubben på lör kvälll, Sannex spelar men högst osäkert om vi går dit, han jobbar ju kl 6 på sön morgon.

HA EN BRA KVÄLL !!!
 



Kommentarer

Populära inlägg