År 2018.....


.......... lider mot sitt slut.
Dags att summera året om vad som hänt.
Årets sista arbetsdag är gjord, nu är jag ledig till fredag morgon..

Jan:
Som alltid så börjar året med att sonen fyller år, detta året fyllde han 18 år.
(well... 22 dagar in på nya året iaf....)
Samma dag han fyllde 18 år så körde han upp å fick sitt MYCKET hett efterlängtade körkort.
Sen dess har han bott i bilen typ 😄



Feb:
Inget särskilt mer än att det var kallt, nåt så inijävulens kallt... 😣
Vi klarade oss från både kräksjuka å influensa som tur var.

Mars:
2a mars kom en kund in å gav mig en vacker orkidé som tack för god service, jag blev alldeles tårögd... 😇
På eftermiddagen den 4e mars efter Vasaloppet satte vi oss i bilen för att åka till syrran för att övernatta innan vi flög från Köpenhamn till Alicante för en vecka i Torre del la Horradada/ Spanien.
Då hade det gått 27 år å 2 månader sen jag var i Spanien sist....
Vi hade tur med vädret trots den tidiga försäsongen som inte ens hade börjat.
Vackert väder men kyliga vindar de 2 första dagarna men sen kom värmen 😊
22-23C är alldeles lagom för en stelfrusen nordbo att börja med.
Sambon fyllde ju 60 år, därav vår resa även om vi var där veckan innan han fyllde då lägenheten inte var ledig födelsedagsveckan.







April:
Påskdagen firade vi käre sambons 60 årsdag i efterskott hemma på Öland.
Då hade även våra käraste amerikanska vänner kommit till sin lägenhet så det var ett kärt återseende.
I april fyller även lill-loppan år, denna gången hela 20 år.
April avslutades med ett alldeles makalöst åskoväder, dra mig baklänges på en gammal kärra vad det small å regnade !!!!!
Så nåt firande uppe vid slottet blev det inte detta året, dom fick ställa in både brasa, korvgrillning å fyrverkerier.
Det bara skallrade i rutorna när Thor drog fram helt vettlöst över himlavalvet...


Maj:
Maj inleddes med att vi åkte tillbaka till Småland 1a maj, sen var det att packa väskan för sjukhusvistelse.
Den 2a maj opererades jag, dom tog bort min sista äggstock.
Då operationen var på eftermiddagen så fick jag stanna över natten innan jag kunde åka hem.
Lite strul med uppvakningen, oförmåga att kissa osv gjorde att det drog ut på tiden men efter drygt ett dygn kunde jag åka hem..
Sambon var hemma hela veckan å passade upp på mig men efter 3 dagar så gick det bra, förvånansvärt lätt återhämtning.
Fick mina nya glasögon, ser superbra med dom.
Var sjukskriven i 2 veckor, fantastiskt sommarväder så där fick jag in en riktig fullträff när jag ändå var tvungen att vara hemma.
I maj så är det oxå Motordag å crusing där hemma, ett årligt evenemang jag ALDRIG missar 😄
Premiärbadade 28 maj.....




Juni:
Midsommar.....
Firades som brukligt hemma i Borgholm med familjen å några vänner.
Grillat, jordgubbstårta å lite annat enl traditionen.
Lill-loppan å lilla söta Agnes 😊

Mosters goda jordgubbstårta





Juli:
I juli fyllde jag 51 år, ett synnerligen enkelt firande i samband med Victoriadagen.
Hett, hett, hett var det, en kvinna ca 40 år,  kollapsade på mållinjen i Victorialoppet med ambulansfärd med tjutande sirener som följd men som tur var så klarade hon sig....
Vattnet i brunnen sinade stadigt å det var bara en fråga om NÄR det skulle ta slut.
Jag gick på min 1a riktiga semester på TIO ÅR d 23e, 3 veckor sammanhängande ledighet.
Den 24e åkte vi till sambons son i Hälsingland för att hälsa på.
Hett, hett, hett....
Sol å bad, mycket bus för farfar med barnbarnen å så fick jag äntligen efter alla år på bloggen å fb träffa bästa Carina hemma hos henne med gofika.
Å så en härlig danskväll till världens bästa Streaplers blev det, 75 mil hemifrån 😄
Ett besök i Lill-Babs Järvsö blev det oxå...


Järvsö kyrka vid Ljusnans strand....



Åter hemma den 31a, då var brunnen snustorr..... 😣

Augusti:
Då vi inget vatten hade så åkte vi hem till ön efter ett par dagar å var där en vecka.
Ett smärre kaos hos mina föräldrar, pappa var jättedålig å mamma virrig så jag ringde kommunen så dom fick hemhjälp.
Hettan gav mig enorm huvudvärk, tung migrän var å varann dag + hormonomställningen till det efter operation.
Men underbara kvällar hade vi, sambon å jag...  💖
Kallbadhuset, Borgholm



Köpingsviks beach....




Vi var bara hemma å vände å sen åkte vi till syrran för att gå på Malmöfestivalen...
Många år sen jag var där sist så det var skoj, vi dansade till våra vänner i PH's som spelade nonstop med underbara Grönwalls 😊
Wilmer X gjorde en spelning på "himmaplan", sådär en 10 000 pers på Stortorget i Malmö !!

Sambon med trummisen i PH's
Monia i Grönwalls





September:
I slutet av september så infaller Skördefesten hemma på ön.
En fantastisk färgexplosion i det begynnande höstmörkret med alla pumpor å marschaller.
Siste man över bron släcker lyset......
Våra kära amerikanska vänner sålde sin lägenhet så dom återvänder inte till Borgholm nåt mer... 😭






Oktober:
Vi hann bara hem från Skördefesten så packade vi om våra väskor å det var dags för min födelsedagspresent till sambon (något försenad.. 😏)  en kryssning Köpenhamn-Oslo.
Men fyttifaansjävlar vad det blåste......hua..... 😣
Premiärturen över Öresundsbron via bilvägen blev en svajig å rätt obehaglig upplevelse.
Till Oslo blåste det rejält, är tacksam för dessa sjösjuketuggummi som är suveränt bra.
Verkar på bara 10-15 min å man blir inte lika trött som av tabletter.
Väl i Norge så var det ett alldeles makalöst höstväder !!!
 Norska slottet
 På Karl Johann...
 Operahuset i Oslo

På tillbakavägen till Köpenhamn så gjorde vi succé på dansgolvet, det var lite kul faktiskt 😄
Väl i Köpenhamn så blev det en rundtur å sen gick vi på Ströget tills det var dags att åka åter mot Svea Rike.
Danska slottet Amalienborg
 HC Andersen
 Operahuset Köpenhamn

Sen fick det vara färdigrest för detta året.......
Sen blev det jobb, jobb, jobb.....å nån dans...

November:
Allhelgonahelgen kom å vi kunde ÄNTLIGEN sätta på vattnet igen.... 💧💧💧
Den som inte varit utan vatten i 3 månader vet inte vilken lycka det är med rinnande varmt vatten i kranen.
Vilken enorm lyx det är kunna tvätta, diska, duscha närhelst man behöver det.

December:
December har rusat iväg å nu är det bara drygt ett dygn kvar av månaden å detta året.
Mycket jobb som alltid i december å så en sjujävla förkylningsinfluensa mitt uppe i allt det.
Jag får ftf idiotanfall av hosta å jag är snuvig mellan varven, är inne på 3e veckan nu men annars har vi klarat oss bra från sjukdomar å annat skit under året.

Summa av året:
En hel del resande som varit kul att uppleva.
Våren var fantastisk med sin värme men sen blev det för mycket för mig.
Från mitten av juli var det en plåga, all denna migrän å hormonsvettning uppepå hettan var fasansfullt.
Jag har alltid älskat värme, aldrig fart illa av det men detta året blev jag riktigt sjuk av det 😞
Så tyvärr blev inte min semester riktig som jag trodde, den var hett efterlängtad men så är det...

Hösten har varit tung, fruktansvärt tung, att vara utan rinnande vatten under så lång tid var extremt påfrestande.
Sliter på relationer, sliter på psyket å är bara tungt....
Jag är fullt medveten om att i många delar av världen har dom inte tillgång till vatten, vi slipper iaf gå 5-10 km för att få rent vatten men det har varit tungt iaf.
Förhoppningen inför 2018 var att få bättre balans mellan jobb, träning å socialt liv å det sket sig å det grövsta kan jag säga !!!!

Jag har inte "tränat" el motionerat alls denna hösten utöver nån enstaka promenad, man vill inte bli svettig i onödan när man inte kan duscha hemma.
Jag hade ju stora problem att hitta nånstans att duscha under 3-4 veckor, det var badhus, dansklubben å hemma hos nån.
Då jobbar man sig inte svettig i onödan kan jag säga...

Så inför 2019 gör vi väl ett nytt försök med det...
Få bättre balans i livet å framförallt i kroppen.
Som sambon sa häromdagen när kroppstermostaten åkte jojo 711 ggr, från frusen till varmsvettig för att bli kallsvettig å så frusen igen... 😓
Hela din kropp är ju i obalans..... 💖

 
Vi har lägenheten bokad i Torre de la Horradada 1-8 april men samtidigt är det 2 år sen vi var i Polen å hans mamma blir inte yngre..
Sen måste vi försöka fixa vattnet, att man inte står utan vatten så länge igen vid ev torka.
Å allt kostar pengar å man får prioritera.
Så vi får se hur det bli med resandet detta året.

HA EN BRA KVÄLL !!!


Kommentarer

Populära inlägg