7e dec...





.... har vi kommit fram till, en vecka av december har gått.
Idag har julskinkan inhandlats, en söt å trind liten sak på 1.9 kg 😊
Det är fullt tillräckligt med knappt 2 kg, jag vill inte äta julskinka till Trettonhelgen, den ska ätas upp på max en vecka.
Jag köpte rimmad, här finns det men hemma vet jag det kunde vara svårt att få tag på det för de färdigkokta är mycket populära.
Men eftersom jag är lite bakåtsträvande så vill jag koka min skinka själv, låta den kallna i spadet, sila spadet, frysa in det i ½ L förpackningar å använda det till brödbak.
Blir otroligt gott bröd bakat på skinkspad.

Shoppat julklappar å födelsedagspresent till syrran igår, slog in det idag när jag kom hem.
3 julklappar å hennes födelsedagspresent, hon var ju osmart nog att välja att födas 22a dec.... 
Sen insåg jag att hon fyller halvjämnt dessutom, hon börjar bli redigt gammal... 😊

Fick mina tider för jul å nyårsveckan, det blir.....öööööh......några timmar 😄
Ungefär som jag tänkt mig så nån större överraskning var det inte.
Bara att hoppas att man står på benen hela december ut å inte blir sjuk, varken för ekonomin el för min arbetsgivares skull.

Fredagsmiddag blev Fläskfilépanna med svamp, hasselbackspotatis å sallad.
Känns som 100 år sen jag gjorde hasselbackspotatis sist.
För den som undrar över namnet så kommer det från krogen Hasselbacken i Stockholm, en kockelev skapade potatisrätten 1953. 




4 prt
200 gr svamp, t ex champinjoner
Smör
1 vitlöksklyfta
Färsk el fryst persilja.

Dela svampen i småbitar, fräs i smör till det fått färg.
Riv över vitlöken å tillsätt persiljan, fräs nån minut, lägg åt sidan.

600 gr fläskfilé
 1 brk creme fraiche, valfri fetthalt.
½-1 dl grädde, valfri fetthalt 
1 msk kalvfond
ev soja

Skär filén i lagom tjocka skivor, krydda valfritt å bryn hälften av dom å lägg åt sidan.
Bryn resten å lägg åt sidan.
Häll ner creme fraiche å lite grädde, man får ta lite i taget tills det blir "lagom" å vispa i pannan så kryddorna från köttet kommer med.
Smaka av med kalvfond, salt å ev peppar, lägg därefter ner köttskivorna å låt puttra 5-8 min tills köttet är helt klart.
Toppa pannan med den vitlöksfrästa svampen å servera med klyftpotatis, hasselbackspotatis el pasta å en fräsch sallad till.
Funkar säkert med ris oxå

Imorrn är det jobb till kl 15, sen får vi se om vi åker till klubben på dans till Sannex.
Finns viss risk för att det blir packat med folk, går ju inte in så mycket folk däruppe å kan man inte dansa ordentligt är det inte lika skoj.
Men på söndag är det terminsavslutning, vi går ju inte på några kurser längre men avslutningen är alltid kul.
Jag får åka in i tid så får han komma efter jobbet, han passerar precis utanför i stort sett på hemvägen.
Även om det var lite surt att missa jobbet på sjukhuset så ska det bli skönt med 2 dagars ledigt, har lite att småpyssla med ändå så tiden försvinner.

HA EN BRA KVÄLL !!!




Kommentarer

Populära inlägg