9e dec....



....... har det blivit och det är 2a advent.....
Idag är det Anna-dagen, lill-loppan å hennes faster har namnsdag idag.
Idag är dagen då även lutfisken ska läggas i blöt enl gamla bondepraktikan för den som vill greja med sånt själv.
Det var en nyhet för mig för 2 år sen när jag hade 1a julen på fiskaffären, att sälja torkad fisk till att luta själv.
Det är torkad Långa å Sej som används till det.
Att luta fisken själv är inget mina föräldrar har gjort, inte heller min mormor å morfar men däremot farmor sa pappa.

Men en del vill ftf göra det själv så man köper kalk å soda som tillbehör, sen kan det ju räcka fler år beroende på hur mycket fisk du har.
Det är en omständlig procedur å det luktar inget vidare, man ska ha god ventilation om du sysslar med det. 
Själv gillar jag inte lutfisk, det är nåt med konsistens å doften som inte tilltalar mig.
Jag fick alltid korv, revben å nå annat till potatisen å såsen när jag var yngre.
Idag lagar jag gärna annan fisk på juldagen som är den dagen mina föräldrar äter lutfisk.
Vill man ha tillbehören som potatisen å såsen kan man använda ugnsbakad-ugnskokt  torskrygg, jag funderar på rödtungarullader med saffranssås i år.
Men det blir en senare fråga.....

Jobbade igår å det blev en lång lördag....
Kom till jobbet kl 8, 8.05 kom den jag skulle jobba med.
Såg att hon var blek å trött men med småbarn å halvvägs i sin 3e graviditet så är det inte konstigt.
Men hon var sjuk, riktigt sjuk, inte bara småsnuvig.
Efter 2 timmar skickade jag hem henne, ju längre tid vi tillbringade tillsammans desto större risk att hon smittade mig.
Nu har vi kyligt klimat å luftigt mot ett instängt kontor så bacillerna kanske inte frodas lika lätt som på ett kontor t ex så jag hoppas jag klarar mig.
Om EN vecka drar årets jul å nyårsveckor igång, ligger jag i halsfluss står inte jag å säljer nån fisk kan jag säga.

Jag är absolut inte oersättlig på nåt vis men i julveckan är alla oersättliga på ett sånt företag.
Alla har andra jobb att sköta, det är bara jag som har det som huvudsysselsättning, dom andra har det som extrajobb.
Ett evigt pussel för arbetsgivaren att få ihop tillräckligt med folk för att det ska funka de dagarna.
Faller en bort blir det extremt tufft för dom andra, så är det bara.....

Tänk er följande:
Jag blir smittad men det dröjer nu kanske 3-4 dagar innan det bryter ut.
På tisdag ska jag jobba med K och O och smittar dom oxå.
Då kan vi vara TRE personer på företaget som ligger däckade i halsfluss-influensa el vad det nu kan vara i julveckan bara för att EN person gick å jobbade sjuk.
Det är nåt att tänka på faktiskt.......

Jag har oxå gått å jobbat sjuk (tyvärr...) , man behöver pengarna men man får tänka ett steg längre faktiskt.
Är man småsnuvig är det inte så farligt, det är man mer el mindre hela tiden denna årstiden men är man sjuk med feber då ska man vara hemma !!!!
Så jag fick in en annan men han kunde bara stanna till 13.30, vi stänger ju kl 14 så jag fick jobba ensam med att plocka ihop allt, diska mm så jag slutade 15.30.
Vidare iväg på ett par ärenden så jag var hemma 16.30... puh....

Så nån dans till Sannex blev det inte, orken räckte inte.
Lagade Pasta scampi när sambon kom hem, så enkelt, så gott !!!
Kvällen tillbringades med slösurf på datorn å ett halv öga på tv'n.
Kan tyckas vara ett slöseri med tiden men för mig är det avkopplande när man är trött efter jobbet.

Vaknade i ottan idag, bara för att man har sovmorgon...
Men kroppen är inställd på 6 tiden på morgonen, så är det bara.
Men skönt att ligga å bara vila, veta att man inte behöver kliva upp till nån speciell tid.
Idag ska kylskåpet diskas, tamigfaan det tråkigaste som finns på kartan efter att göra ren ugnen.... 😖
Nu grisar vi inte ner kylen på så sätt, spiller man torkar man självklart upp det men skönt att plocka ur allt å diska det rent så håller det sig några månader igen.

Saffransbiskvier ska bakas, såg ett recept som var enkelt å verkade jättegott !!
Med guldströssel på så blir dom extra lyxiga, om jag nu lyckas med dom...
Ev bakar jag en omgång pepparkaksmuffins, sen får det vara med julbaket tror jag.

Terminsavslutning på klubben ikväll så det blir en tur in dit.
Brukar vara dansbingo å annat kul så det blir nog livat.
Sambon får dyka upp på väg hem från jobbet men jag åker ju in i tid, ev en liten tur till några affärer innan.
Middag blir rester av fredagens filépanna så tar vi ett par varma mackor när vi kommer hem från klubben.

HA EN FIN
2a ADVENT !!!


Kommentarer

Populära inlägg