10e december........





.... är här.......
Nobeldagen, dagen då hela världens blickar är riktade mot Sverige.
Den pampiga utdelningen av Nobelpriset i konserthuset å den efterföljande festen i Blå hallen.
Festernas fest, den högtidligaste av dom alla..
Frasande klänningar, gnistrande juveler å klirret av kristallglasen i Blå hallen i Stockholms stadshus.

Månntro vad vår kära kronprinsessa väljer denna dag??
Förra året återanvände hon sin mors klänning från -95, en fantastisk skapelse av Nina Ricci, såååå snygg !!
Jag skulle vilja se henne i den svartvita Nina Ricci som Silvia bar Nobel -93.
Men i övrigt så SKA dom bära svensk design en dag som denna, nåt annat borde vara förbjudet.
Både Victoria å Sofia är måna om att bära svenskt, en fantastiskt tillfälle att visa upp svensk design.

Men det är ju juvelerna , JUVELERNA som gnistrar mest.
Det är ju damernas afton alla kategorier.
All historia dom bär, ända till 1800 talet vilket ger ett hisnande tidsperspektiv.
Ack ja, vad är väl en bal på slottet (ok, Blå hallen då..)?? 😘
Säkerligen alldeles, alldeles fantastisk men oxå rätt långtradig då det är lång väntetid mellan allt från maten till underhållning osv.
(Innan nån ondgör sig över skattekostnaden så är det Nobelstiftelsen som står för notan, icke skattebetalarna...)




Nja....... det är nog ingen risk att denna Askungen blir förvandlad till nån prinsessa inför aftonen, jag får nöja mig med att njuta av festligheterna via tv.

Af skulle ju ringa mig kl 10.30 igår men dom ringde kl 11.
Jag var aviserad att avsätta en timme till samtalet men vi pratade ca 25 min !!
Jag frågade var hon ringde ifrån??
Karlskoga.........
Ja, dom vet säkert hur det är i Växjö.... 😫 
Nästa gång jag ska ringa dom kan jag hamna i Jukkasjärvi eller Sjöbo eller nån annastans, det vet man aldrig.....

Nu hade hon ju inte så mycket att komma med, jag vet ju redan hur det funkar.
Jag frågade om förutsättningen att kunna få hjälp med anpassat jobb efter mina förutsättningar idag?
Njaaaaaäeeeeeeeeee........asså.........du får ju själv leta upp ett jobb, prata med en ev arbetsgivare, sen kan jag kontakta af OM dom på nåder kan gå in med lönebidrag el dyl...
Aaaaaaaaah... som jag trodde då, så mycket hjälp får man av dom... 😖

Men hon ansåg mig vara i behov av fördjupat planeringssamtal så hon skulle boka in mig på ett sånt här i Växjö men det fanns inga tillgängliga tider närmaste 3 veckorna för längre än så sträckte sig inte hennes system.
Å det är ju jul å nyår, folk är lediga klämdagar mm så jag får väl se när jag får tid.

Läste min journal i söndags, jag skulle ju gå på artrosskola enl läkaren.
Jag trodde ju jag skulle bli kallad men i journalen läste jag att jag var själv ansvarig för den kontakten så jag ringde sjukgympan igår så 2a jan ska jag dit på ett möte så får jag se när jag plats i en grupp.

Jag lagade köttfärssås innan jag drog till stan för att handla å gå på varmvattenrehab.
Såå skönt att glida ner i det varma vattnet, det gör gott för kroppen.
Har ju haft rätt ont på utsidan av hö knä å jag trodde ju det var den vanliga smärtan men på badet upptäckte jag ett handflatsstort blåmärke på utsidan så jag har väl slagit nånstans.
Så smärtan fick väl lite extra påslag där.

Nu är det dags för frukost, sen ska jag baka.
Det blir hallongrottor, kolakakor å en drömtårta tror jag.
En promenad i det vackra vädret får det bli innan det är dags att titta på Nobel i eftermiddag.
Jag har dock ingen aning om vad vi ska ha för middag denna nobla dag men det blir nog inte så exklusivt som i Blå hallen iaf.

HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg