11e dec.....





Igår fick hela världen beskedet att Marie Fredriksson har lämnat jordelivet å vandrat vidare.. 💔
Jag förstår att familjen höll på det ett dygn för att få ha det för sig själva innan det kablades ut för världen.
Jag fick kalla rysningar på armarna när nyhetsflashen kom.... 😪
Att hon var svag visste jag, det sa ju Per i en intervju för 3 år sen, att hon såg dåligt å var svag i benen, att det skador av cancerbehandlingen.
Hon medverkade oxå i intervju om Badrock, när det visades en sammanställning på tv men jag hade mina funderingar när hon inte blev intervjuad i "Det svenska popundret" där Roxette fick mycket utrymme som gick för ett par månader sen på tv.
Att hon var för svag för att medverka kanske...
I 17 år har hon kämpat men ändå lyckades dom göra världsturneér under några år med Roxette.

Hon har ju spelat i slottsruinen hemma i Borgholm flera gånger, både solo å med Roxette.
Hennes röst var ju en urkraft ur den lilla, späda kroppen, helt outstanding likväl som i finstämd ballad på svenska.
Må hon vila i frid 💗

Min svägerska fick intensiv huvudvärk när hon var 19 år, i början på 80 talet.
Alla sa att det var för att hon läste så mycket , det var sista året på gymnasiet.
Men så fick hon krampanfall, hela kroppen förvreds, då hade hon 2 hönsäggs stora tumörer i hjärnan.
En vid tinningen, en mitt under skalpen.
Dom visste inte om det var 1 vecka, 1 månad, eller 1 år hon hade kvar....
Hon opererades å det gick bra men så skulle dom göra en korrigerande operation där hon var vaken men då skadade dom en nerv som gjorde henne 80% förlamad på hö sida.
Hon fick lära sig skriva med vänsterhanden + allt annat som det medför.
Han har haft en enorm beslutsamhet, vansinnigt envis med att få finmotoriken att fungera.
Hon går lite knixigt, hö arm "fladdrar" lite men annars är det inget anmärkningsvärt.

Hon har 2 söner, förlösta med kejsarsnitt då hon var för svag i hö sida för att föda naturligt.
Hon jobbar men har ju aldrig haft körkort men NU, mer än 30 år senare har hon fått tillstånd av läkare att ta körkort.
Varför just nu har vi inte riktigt listat ut, om det har med tidens längd, att det gått så lång tid eller om det är annat som spelat in.
Hon behöver givetvis en automat-handikappsanpassad bil men vilken frihet det blir för henne om hon slutför det.

Å så Nobelfesten då.....
Jag tittade på det från 16.25 till 22.30, då räckte det för mig 😄
Men Victorias klänning, WOW alltså.... 😄
En klänning hon verkligen bar upp, dock vart jag lite förvånad över den något generösa urringningen, hon brukar inte ha det men så häftig den var !!
Nästan 80 talsvibbar på den med den generösa puffärmen.

Det var en fantastisk Nobeldag vädermässigt, jag vill ha sånt väder alla dagar.
Jag bakade hallongrottor, kolakakor, drömtårta å en sats müsli rostades på förmiddagen.
Jag gick till affären på eftermiddagen, jag rotade fram en ryggsäck att bära det i.
Så ljuvligt skönt ute !!!
Får se om det kan bli en promenad idag på förmiddagen, sen ska jag in till stan för att få nålar.
 Men nu får det bli frukost, idag blir det hälsogröt med rivet äpple, ½ avokado å 2 kokta ägg. 

HA EN BRA DAG !!


Kommentarer

Populära inlägg