14 dec......





...... står det i almanackan idag.
10 dagar kvar till julafton........
Vaknade i ottan, 4.30 !!
När klockan var 6 iddes jag inte ligga kvar längre utan gick upp å la mig på soffan för att kolla på tv.
Dock blev ögonlocken tunga efter ett tag så jag stängde av å vände på mig, vaknade 9.30 !!
HALV TIO??!!!
Trodde i sömnyrseln å utan glasögon att klockan var 8.30 men icke, jag höll på å få hicka när jag såg hur mycket klockan var.
Så denna morgonen blev alldeles knasig...... 😖

Dessutom aviserade sambon igår att HAN ville till GS, dansklubben skulle ha uppvisning med showdans av juniorerna så det blev full fart.
In till GS*, gå i lite affärer tills uppvisningen började, sen ville tomten dansa..... 😆
Så tomten bjöd upp MIG.....
Man presterar knappast sin bästa bugg i boots med gummisula på en matta men det gick.
Nu var det bara 30-40 sek som tur var men barnen fnissade glatt åt tomtens dans (eller min...??) 😄
Nu tillhörde ju tomten Jivers så vi var bekanta innan men iaf, jag hade inte räknat med det  😉

Vi var knappast ensamma där kan jag säga....
Du käre tid så möe folk.... 😖
Jag är innerligt tacksam jag varit ute i god tid med mina julklappar, jag köpte den sista idag till svärsonen, han kommer ju med i nästa vecka å hälsar på.
Kommunikationen blir ju sådär, jag kan lika mycket italienska som polska, typ 10 ord å han kan ingen svenska eller engelska så hon lär få översätta åt höger å vänster tills hon blir alldeles snurrig.

Jag fick julklapp av sambon 😘
En höst-svenskvinter-vårkappa från Vero Moda.
Jag sålde ju den grå jag hade innan, den var aldrig riktigt bekväm så den blev bara hängandes.
Nu ska jag köpa en gosig halsduk på tisdag när jag ska till frissan som jag tittat på hela hösten på Åhléns att ha till kappan, det blir julklapp åt mig själv.
Men dom var små i storlekarna, jag brukar ha M-L i kappor-jackor men jag fick ta XL i denna.

Å så ska det ju skickas julkort över Atlanten insåg jag IDAG....
Nu är jag sent ute men så är det, jag hade totalt glömt bort det !!
Köper kort på Maxi, ska skriva adresser å öppnar min adressbok å den är blank........ 😖
Helt blank, fanns inte en adress.......
Då jag alltid köper samma almanacka med tillhörande adressbok så brukar jag bara flytta över den i den nya men förmodligen glömde jag det förra året.
Å andra sidan inser jag att jag inte behövt öppna den på ett helt år å det känns lite vemodigt.... 😟
Förr kunde jag skicka en 15 julkort men nu skickar jag till dom som skickar till mig, 6-7 st.
En adress hade jag i huvudet så det kom iväg iaf.

Jag tycker det är synd, ett digitalt kort är inte samma sak.
Å andra sidan höll jag på å svimma när jag köpte frimärke till USA, 21 spänn för att skicka ett kort å inrikes ska gå upp i pris oxå.
Så jag kan förstå dom som tycker det är för dyrt att skicka julkort idag men det är synd, ännu en tradition som håller på å försvinna.
Men tack gode tid för hitta.se när adresserna försvinner....
Det hjälper inte över Atlanten men jag får ta rätt på dom å skriva in dom.

Vi tog en mysfika på Askelyckans konditori inne på GS.
Jag lyxade till det med en bakelse utöver mackan.
Dom tog fram en ny bakelse för ett tag sen å jag har varit nyfiken på den å idag blev tillfälle att testa den.
En bakelse fylld med dulche de leche mousse med en gömma av mjuk pepparkaka (tror det iaf), sååååååå galet god !!!
Ett grönt geléhölje över det hela å mandelmassa (tror jag) på toppen.
Inte alls så söt å sliskig som man kan vänta sig, dessutom inte så galet stor utan lagom, det var kul att få testa den.



Här blir det wokad kyckling med ris till middag, roligare än så blir det inte denna lördag.
Lite tv ikväll så hoppas jag på en mer normal morgon imorrn.......

HA EN BRA KVÄLL !!

*GS= Grand Samarkand, ett större shoppingcenter i Växjö.

Kommentarer

Populära inlägg