2019......





........ lider mot sitt slut.......
Drygt ett dygn kvar, vad blev det av 2019??
Tja, en sammanfattning är inte dumt att göra.....

Januari:
Sonen fyller ju år 22 dagar in på året, i år fyllde han 19 år.
Jag åkte hem följande helg för att vi skulle fira honom, gjorde förberedelser på kvällen, bla en smörgåstårta.
Sent på kvällen fick jag ett sms av exmaken att han hade skyhög feber å frossa.
Men jävulen oxå.......influensa tänkte jag... 😖
Men på förmiddagen så var han lite bättre så han kom ner, men han hade så ont i kroppen, vartenda hårstrå gjorde ont.
Så jag petade i honom 2 Alvedon + 1 Ipren och han blev bättre så vi genomförde kalaset om än i avslagen version.
Men så fick han göra täta toalettbesök mellan varven.

Sent på kvällen fick jag sms av exmaken att dom var på akuten, skyhöga infektionsvärden så han blev inlagd med dropp.
2 dagar av förlamande ångest följde, han var så sjuk, så sjuk med skyhögt infektionsvärde å dom hittade inget "fel" trots prover och magnetröntgen av buk.
På 3e dagen kom provsvar, Campylobacter !!!!
Då hade han å en polare ätit kycklingpizza på lördag förmiddag den dag jag anlände å den kycklingen var smittad.
Det tog alltså bara 7-8 tim för det att bryta ut.
Pizzerian blev anmäld för sjukvården har anmälningsplikt men mer vet jag inte.

Februari:
Jobb...
Jobb....
Å ännu mera jobb......
Jag jobbade 25 av februaris 28 dagar så nåt mer blev det inte.

Mars:
Mest jobb, jag var hemma nån gång men jobbade mycket.
I slutet av mars så sökte jag nytt jobb.

April:
1a April flög vi till Alicante för en vecka i Torre de la Horadada igen.
Vädret var "sådär", mycket blåst å växlande molnighet.
Det var bättre väder i mars -18 när vi var där så det är ett lotteri så tidigt på säsongen.








April:
Fick jobbet jag sökte, började hoppa in på mina lediga dagar.
Påsken firades å lill-loppan fyllde 21 år.





Maj:
Jag sprang Vårruset, 5 km, 36 min !!
Mina föräldrar firade 60 år som gifta å så den årliga Motordagen -crusingen.
En megasucce som vanligt om än kyligt!!!
Började på nya jobbet 20e maj.






 Juni:
Det blev rivstart från 1a dagen på nya jobbet, insåg att jag hamnat på riktigt dårhus.
Men chefen slutade en vecka in i juni å den nya kom, tack å lov....
En suverän kvinna som lyfte allt.
Sonen tog studenten, en tår av vemod rullade på kinden på mamma  😢
Men han var sååååå lycklig !! 💗

Midsommar firades som vanligt hemma på ön.








Juli:
Fantastiska dagar hemma på ön.
Å så fyllde jag år, hela 52 år !!!


 Födelsedagspresent från sambon.


22a juli åkte vi hans hemtrakter i Polen.
Fantastiskt väder hade vi, vi vandrade äntligen upp på Karkonozes högsta topp, Snietzka.
Temperaturen låg på mellan +30-36C !!!



 Dit upp skulle vi 😊
 Uppe på toppen !!


Fantastisk bränna efter en dag på berget 😄
Vi återkom 31a juli, var hemma, kollade post, vattnade blommor, packade om å drog hem till ön.
För bästa LK spelade hemma på torget denna afton 😄

En herrans massa med folk.....





Augusti:
Började jobba 9e augusti efter semestern.
31a augusti var det dags för Power end of Summermeet i Emmaboda så vi drog dit.
30 års jubileum för mig 😄 
Emmaboda -89 😄
 Emmaboda 2019 😎




På kvällen den 31a augusti var det Grande finale på sommaren med dans till bästa LK 💖
En sån kväll det blev !!!! 😄💖
En kväll att bevara i minnet 💕


September:
Röjde upp i lägenheten, gjorde om lill-loppans å sonens rum till mitt sovrum.
Än idag är känslan enorm att komma hem å ha i ordning, det har varit så rörigt å stökigt i 1-2 år.
Före.....
Efter......

Före.....
Efter......
 En alldeles osannolik, magisk kväll var det 💖

Jag drogs med tung, intensiv ryggsmärta, var på vc flera ggr i augusti å september.
Den 30e sept fick jag äntligen en diagnos efter 20-25 år med ont i kroppen, Fibromyalgi.
På detta fick jag röntgensvar av ryggen, på ett år har hela ryggraden röntgas.
Nästan alla diskar är slut, jag har pålagringar på skelettet i ländryggen, jag har artros å så Fibromyalgi på det.
Ja, jävlar vad livet är festligt !!! 😖
I slutet av september är det dags för Skördefest hemma på ön.
En alldeles fantastisk fest för mat, konst å hantverk.






Oktober:
Oktober började med besök hos frissan å sen följde mitt livs 1a After work.
Men jag är ingen minglare bland okänt folk har jag insett......... 😒
Fick mecka lite med medicinen jag fick mot Fibromyalgin innan jag slapp biverkningar, det tog 2 veckor innan den kickade in på allvar.
I mitten av oktober fick jag besked att min provanställning inte förlängdes.
Tack för det.........
Min närmaste chef ville ha mig kvar till varje pris men inte ledningen.
Jag fick heller inget meddelande om varför.

November:
Jobbade sista dagen 19e november på jobbet.
Sen blev jag sjukskriven för rehabilitering.
Men jag tjafsar ftf med F-kassan,  dom anser mig fullt frisk att jobba med vilket jobb som helst.
Jävla stolpskott in da a** är dom.....

December:
Pinglan B å jag drog till Göteborg på julmarknad.
Tyvärr var inte vädergudarna med oss, det spöregnade på fre kvällen på Liseberg.
Men lördagen var kalasväder när vi var på Haga julmarknad å strosade inne i stan innan tåget åter gick mot Småland.


 T o m snögubben tröttnade å la sig å badade istället 😄

 Clarion Post Hotel
 Moules frites till lunch innan vi åkte hemåt igen....

Julen har precis passerat, umgåtts med mina barn.
Att träffa alla 3 samtidigt sker ju bara en gång per år.
Annars var det mycket jobb, våra föräldrar orkar inget längre utan vi gör allt.
Dom har ingen diskmaskin så jag har handdiskat så det räcker för 6 mån framåt...

 En ooooooooerhörd prestigekamp... 😄
Har lillebror vuxit om storasyster till slut??!!
Om detta tvistas det om än.....
 En guidad tur till n.v Öland blev det för svärsonen på juldagens eftermiddag.
Den s k Stenkusten från Äleklinta upp till Jordhamn.
Nedan Skurkvarnen i Jordhamn.
 Köpingeviken juldag 2019 💖
 Sista kvällen hemma.....


Vad blev det då av 2019??
Mycket jobb, väääldigt mycket jobb....
Men glädjande nog mycket resande oxå, både till Spanien å Polen.
En tung sensommar-höst (trots allt roligt) med mycket smärta innan jag fick medicin som tog bort det värsta.
Mitt mål för 2019 med mer balans mellan jobb, nöje å träning sket sig å det grövsta..... 😖

Å tyvärr ser inte förutsättningarna för 2020 så vidare bra ut...
Arbetslös med all min problematik med ryggen å kroppen så blir det svårt att hitta nåt på heltid jag kan klara av.
Å heltid måste man ha för att klara sig, så är det .....
2a januari ska jag till fysioterapeut för artrosen, så får jag se när artrosskolan börjar.

Mitt förtroende för af är obefintligt, noll, zero, nada.... 😖
Jag har för dålig erfarenhet av dom för att tro att det ska gå bättre denna gången.
8e januari ska jag dit, så får vi se sen.

Vad det gäller Sverige i övrigt så blir jag mörkrädd.
Det Sverige som fanns för bara 15-20 år sen är borta.
3 kvinnor har blivit mördade av sina män-exmän bara i julhelgen.
Att läsa kommentarer till div inlägg på fb å annat gör mig uppriktigt ledsen.
Man förstår varför det finns skor med kardborreband till vuxna...

Nä man får hålla sig hemma å leva på minnena av det som en gång var, det är lugnast....

HA EN BRA DAG !!!






Kommentarer

Populära inlägg