29e dec....





Söndag idag......
Förmiddagen var lite seg men sen tog det sig.
Gjorde en uppryckning, fixade till mig, åkte in till stan å handlade upp för nyår.
Inte särskilt mycket folk på Maxi, inte heller i fiskaffären där jag träffade 2 kära gamla kollegor.
Inköp av färdigskalade räkor å forellrom blev det där.

Väl hemma så plockade jag in allt, sen åt vi lunch, det sista av fredagens middag.
Sen svidade jag om till träningskläder å gav mig ut så nu är mina 5 km gjorda för idag.
Jag hade absolut noll, zera, nada lust-inspiration att ge mig ut men som alltid när man väl kommer ut är det jätteskönt.
Perfekt klädsel, lite kyligt om kinderna av å till bara.
Men visst är det lite tradigt att gå 2.5 km , vända å gå tillbaka exakt samma väg men jag slipper den tunga trafiken på 27an om än att det är lugnare en söndag än en vardag.
Det går ett gäng ungtjurar längs vägen i en hage, idag var dom nyfikna å kom fram till stängslet när jag stannade till.
Ibland bara blänger dom på mig när jag går förbi 😄

Tänkte bjuda på lite recept, längesen sist.


Hålkakor:
50 gr jäst
5 dl vätska
(Skinkspad, vatten, öl)
½ dl olja
½ dl ljus sirap
2 tsk salt
2 mindre morötter, finrivna
1 äpple, skalat å rivet 
14-15 dl rågsikt
el
3 dl fint rågmjöl
10-12 dl vetemjöl

Smula jästen, värm vätskan till 37C å låt lösa sig.
Tillsätt resten av ingredienserna, ha ilite mjöl innan du har i morötter å äpple annars snurrar det bara runt i en klump.
Ha i mjöl till en smidig, elastisk deg å låt jäsa ca 1 tim.

Knåda samman, dela i 4 delar, väg gärna för att få dom lika stora.
Forma runda platta bullar, ta ut ett runt mått i mitten å lägg vid sidan av.
Låt jäsa 30-40 min, grädda i 225C ca 15 min.


Engelska muffins:
25 gr jäst
4 dl mjölk
50 gr rumsvarmt smör
2 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk vit sirap
10 dl vetemjöl
Polentagryn
Vatten

Smula jästen, värm mjölken till 37C å låt lösa sig.
Ha i resterande ingredienser utom smör å lite vetemjöl.
Därefter klickar du i det rumsvarma smöret, rör ner å ha i mjöl till en smidig elastisk deg.
Låt jäsa till dubbel storlek.

Knåda samman på bakbord, kavla ut en platta.
Ta ut runda kakor, ca 7 cm i diameter.
Gör detta tills degen är slut.
Pensla med vatten på båda sidor, doppa i polentagryn å lägg på plåt för att jäsa.
Grädda i 250C ca  12-13 min, dom ska ha en gyllene färg.
Väldigt gott rostad till frukost med skinka å god ost, till soppa, till Afternoon tea 😊

Chokladfondant 4 st:
75 gr smör
100 gr mörk choklad 55%
2 ägg
4 msk socker
Smält smöret, lägg i chokladen å låt smälta.
Vispa ägg å socker pösigt, ha i chokladblandningen.
Smörj 4 ramekinformar rikligt, pudra med socker på insidan.
Häll i chokladsmeten å grädda i 175C ca 12 min.
Dom ska hålla ihop men inte vara genombakad, chokladen ska rinna ut när man sätter skeden i den.
Man kan se när den höjt sig lite å börjar släppa kanten, då är mina klara. 
Det är en balansgång men man lär sig efter 2-3 ggr hur just din ugn är.
Servera på en spegel av jordgubbssås med vaniljglass.
Ikväll blir det en Lyxburgare till middag.
Med salladsmix, guacamole,tomat, burgare, stekt ägg. 





HA EN BRA KVÄLL !!!










Kommentarer

Populära inlägg