Fredag 13e dec.........


....... har det blivit.
Inte bara fredag den 13e utan Ă€ven Lucia 💗
Tittade pÄ SVT's Luciafirande pÄ morgonen frÄn GrÀnna , det var sÄÄÄÄÄ fantastiskt fint !!
En klassisk Luciafirande utan en massa konstiga arrangemang eller mÀrkliga sÄnger, bara klassisk Lucia.
PrÀsten gjorde dessutom en mycket kort reflektion över det hela, smart illustrerat av en adventsljusstake, mycket lÀttfattligt för ett barn eller för den som har annat ursprung.
All heder Ät GrÀnna, dom borde alltid fÄ visa sitt Luciafirande i TV för bÀttre kan det inte bli !!

GÄrdagen hÀnde inte sÄ mycket, jag var ute en knapp timme pÄ snabb promenad, 5 km.
Lite ryggympa pÄ det sÄ var jag ganska mör i ett par timmar.
Lagade jÀttegod grön Àrtsoppa till middag, fÄ ingredienser Ä billigt dessutom.
La i cremé fraiche smaksatt med stark pepparrot (polskt, finns pÄ hyllorna för utlÀndska ingredienser) Ä vitlöksbröd till det.

Efter morgonens Luciafirande Ä Nyhetsmorgon sÄ började jag med köket.
Jag plockade ur hela kylen, diskade allt Ă„ satte tillbaka Ă„ fyllde upp den.
Sen blev kökslÄdorna stÀdade, dammsugna Ä torkade sÄ nu Àr det rent Ä fint.
Sen drog jag ut pÄ en snabb promenad, 5 km Àven idag.
Jag gÄr ut till vÄr utfart, korsar vÀgen, fÄr gÄ ca 70 m pÄ 27an innan jag kan gÄ in pÄ infarten till bondgÄrden Ä gÄ bort mot skogen.
NÀr skogen tar slut finns det en bom, dÀr vÀnder jag Ä gÄr tillbaka.
DĂ„ blir det ganska exakt 5 km .
Sommartid gÄr jag runt sÄ jag kommer fram i Ingelstad Ä sen hem (ca 6-7 km beroende pÄ var jag slinker in lÀngs vÀgen) men nu blir man duschad med skit frÄn vÀgen av alla lastbilar-bilar som passerar mig i 80-90 km.
SÄ jag gÄr till bommen Ä hem igen, lite tradigt men jag Àr mer skyddad frÄn bÄde bilar Ä vÀgskiten.

Har strukit 2½ veckas tvĂ€tt, att man alltid ska samla pĂ„ sig men det Ă€r sĂ„ bövelens trĂ„kigt att stryka tvĂ€tt att jag skjuter pĂ„ det sĂ„ lĂ€nge det gĂ„r.
Gjorde lite ryggympa pÄ det sÄ nu protesterar den ilsket, det fÄr bli lite vila nu.
Men sÄ mycket mer blir det inte idag, det blir bakad potatis till middag Ä lussefika till dessert.

HA EN FIN LUCIA !!!

 



 
 

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg