2a advent.....




........... har vi kommit fram till....
Bara 2 veckor kvar till jul....

Well, well..... pinglan B å jag drog till Göteborg i fre förmiddag, tåget avgick 11.06 å vi var framme kl 14.
Vi ilade till informationen, fick förklaring till vilken spårvagn vi skulle at för att ta oss till hotellet å sen gå sista biten.
Kära nån, att åka spårvagn i Gbg är ju som att resa tillbaka till 40 talet 😄
Inte van att dom susar förbi en rätt som det är när man vistas på gator å i korsningar.

På väg uppför det braaaanta backen till hotellet så gick vi förbi en inspelningsplats för "Vår tid är nu".
Mycket av den serien är ju inspelad i Gbg, bland annat i Majorna å så den gatan då.

In på hotellet, dumpa väskorna i det minsta hotellrum jag sett, inte större än en hytt på Cinderella.
Men då vi skulle åka Paddan 17.30 så fick vi ge oss ner på stan å försöka hitta en krog att äta middag på innan så ingen vila där inte.
Vi åt otroligt god pasta på Bryggeriet på Avenyn, sen strosade vi i närheten av Paddan tills det var dags att borda den.
Pasta med oxfilé

Men den blev försenad, det tog 12-15 min innan vi kom iväg för batteriet var dött !!
Hade en synnerligen vältalig guide, han förtäljde att han varit på Ullevi när Håkan Hällström slog rekordet på 71 000 besökare.
Så när vi gick av så framförde jag min djupa beklagan till honom att han hade varit tvungen att utstå denna fruktansvärda händelse 😄
Jag blev ditkommenderad...... 😄😄

Jodå. Liseberg var ju fantastiskt fint med all belysning men jag fick inte den där julmyskänslan som på Tivoli i Köpenhamn.
Visst var det julpyntat men man fick inte den sagokänslan man får i Köpenhamn där det är så mycket uppbyggt med mekaniska dockor osv.
Å så var det vädret......... 😖
Det var ju prognos på regn men det kom bara några stänk då å då så vi trodde vi skulle klara oss men vid 19.30 tiden satte det igång på riktigt att regna.
Spöregn.......

Å fy faan vad det regnade....
Till slut så iddes vi inte gå där längre så det blev språngmarsch uppför backen till hotellet, totalt sjöblöta när vi kom fram.
Hänga upp alla våra kläder på tork i det minimala rummet, jag använde duschen.
Mina jeans snodde jag in i handdukstorken, likväl hennes vantar, mössa å mitt pannband.
Min långärmade tshirt fick jag hänga på en galge i förstoringsglaset inne på toaletten.
Men kläderna var torra på morgonen men med nöd å näppe bara..
Dunjacka är superbra men inte när det regnar..... 😖




 Lotta på Liseberg....fast i vinterskrud 😊




 Vi åt en god hotellfrukost å sen begav vi oss vid 9.30 ner till Korsvägen för en spårvagn in till centralen för att bli av med väskorna.
Vidare med spårvagn till Järntorget för vi ville gå på Haga Julmarknad.
Såååå jättemysigt, strålande sol å lördag = packat med folk.
Vi var glada vi kom dit så pass tidigt, strax efter att dom öppnat för när vi gick tillbaka så var det totalstopp på ett ställe, så mycket folk !!
Men vi strosade inåt stan, en sväng förbi Feskekôrka på vägen å sen var vi helt plötsligt i stan, inte alls så långt som jag trodde.

Att försöka hitta nånstans att äta en lördagseftermiddag i strålande sol å julhandel visade sig bli värre......
Knökfullt på varenda krog med 20-30 min väntetid.
Men till slut hittade vi en på Avenyn, Brasseri Lipp, vi fick bord på 5-7 min men det tog nog 25-30 min innan maten kom.
Moules frites 😊

Men vi hann äta i god tid till tåget gick, vi hämtade väskorna, tåget stod inne så vi gick ombord med vääääldigt trötta ben 😊
 3 avslagna timmar hem på tåget, vi var i Växjö kl 19.
Sambon hämtade upp mig, vi körde pinglan B till hennes bil å sen var resan över.
Skulle velat se så mycket mer, Majorna t ex men man hinner inte så mycket på 26 timmar.
Får väl bli några fler dagar till sommaren så man kan åka runt å bevista olika ställen.
Så får vi se vart nästa julmarknadsresa går till, Jokkmokk kanske ?? 😄
Jukkasjärvi?? 😄😄😄

Jag har inte shoppat så mycket, ett par julklappar å nåt litet till mig.
Hade kunnat shoppat hur mycket som helst, finns fantastiskt mycket fint men jag har inget jobb, jag vet inte när jag får pengar nästa gång å då får man skita i shoppingen.
Det suger men så är det........

Idag har det inte hänt så mycket, var en sväng till affären, ska göra fiskgratäng till middag så jag ska gå å skala potatis nu, göra mos å sås så kan vi sätta det i ugnen när vi vill.
Imorrn förmiddag ringer af, på eftermiddagen är det bad igen, sista gången i år.
Sen börjar det igen 13e januari.
Läste min journal idag, jag har fått ännu en "diagnos" satt.
Kronisk synovit=ledhinneinflammation i handlederna 😖
Jag ger faan upp snart....... 😖
Men så är det........

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg