Då.......


...... var det dags att skörda det blåa guldet i skogen, blåbären 💜
Igår morse så kom jordens ösregn strax efter att vi vaknat så det blev ingen skogsutflykt.
Vi fick 15 mm på sådär en 30 min, herreminje som det regnade.... 😊
Det var uppehåll resten av dagen men då hade det varit dygnsurt i skogen så det fick vara.
Vi hamnade på fika hos grannen, jag bjöd själv in oss 😄
Är man så dum att man lägger ut en bild på ett berg nybakade bullar får man skylla sig själv 😄
Så är det nån singelkvinna som gillar en huslig man så är han ledig 😉
Dom var väldigt goda kan jag säga !!

Vi satt ute men under tak men det tog inte lång stund innan jag fick ta en filt om kroppen, det var kyliga, rätt hårda vindar.
Till slut fick jag gå in, jag var iskall om ben å fötter, det tog tid att få upp värmen till normalt.
Jag lagade Cowboygryta igår, bakade av 1 vitlöksbröd till det, alldeles lagom till middag.

Morgonen var seg, jag var oerhört trött när jag vaknade.
Jag läste nånstans att om man upplever att man är så ini dödens trött på morgonen behöver det inte vara att man sovit dåligt.
Det beror på vilken fas i sömnen man vaknar upp ur.
Men jag åt frukost, sen slocknade jag på soffan till strax innan 11 men då kände jag mig utvilad efter sådär en 10 timmars sömn, förvisso uppdelad men iaf...... 😟
Så jag kom iväg lite sent men jag hade ingen tid att passa förrän sen eftermiddag.
Å du käre tid så möe blåbär det finns......... 😲
Det är precis blåsvart så det var lättplockat.

Jag försöker vara varsam när jag plockar så man slipper så mycket skräp som möjligt men det fastnar alltid ändå.
Jag plockar 2 L, sen rensar jag å häller i spannet.
Då håller jag koll på hur mycket jag plockar, samtidigt är det färdigrensat när jag kommer hem.
Det tar 10-15 min att rensa 2 L blåbär men jag lägger hellre den tiden i skogen än hålla på i timmar hemma.

För 9-10 år sen så plockade jag ju drygt 20 L i Rällaskogen per år där hemma å lill-loppan skulle ju följa med en gång.
Men hon plockade lingon för det var ju roligare men dom var ju inte riktigt mogna än.
Så när vi kom hem så skulle hon lägga dom på en tidning på balkonggolvet för att bli lite rödare i solen.
Så hon hällde ut dom men så gastade hon: Mammaaaaaaaaaaaa........ dom rullar iväääääääääg...... 😄
Balkonggolvet lutar ju en aningens utåt för att regnvatten ska rinna av så det gick inte så bra.
Sen skulle hon "hjälpa" mig att rensa......
Jojo, efter sådär 20 min hade hon tröttnat så hon gick å jag satt kvar med alla bären.
Så dagen efter gick jag å köpte ett rensgaller å det var det bästa inköpet jag gjort.

Så jag plockade drygt 6 L men det blir alltid lite svinn i rensandet så en 6 liter blev det väl.
Belöningen när jag kom hem blev en tallrik blåbär med mjölk å en macka 😊
Jag har en mindre skål med blåbär i kylen, resten ligger i frysen redan.
Jag ska ut en gång till men ryggen måste nog vila ett par dagar emellan innan jag gå ut nästa gång.
Men jag ser icke en kantarell trots att jag är blandskog, barr-blad men skulle gärna vilja plocka.
Jag ska fråga i en lokal grupp om tips eller kanske en plockarkompis, jag har aldrig plockat en svamp  i hela mitt liv men det är sååå gott å såååå jävla dyrt att köpa.

Vi har ett överdåd av svarta vinbär så jag skulle köpa gelésocker idag men det var slut.
Kanske torsdag i den lokala affären annars får jag se på fredag i stan när jag ska få akupunktur igen.
Det är nu när dom precis blivit svarta som man ska ta dom till det.
Funderar nästan på att lägga ut om självplock, det är synd att det går till spillo, det är enorma mängder.

Vet inte vad morgondagen bjuder på än men det visar sig imorrn... 😊

HA EN BRA KVÄLL !!




 

Kommentarer

Populära inlägg