Det.....


.... finns många låtar som passar in denna helgen..... 💦😊
Å det regnar å regnar...... (It keep's raining and raining.... som den heter i original..)
I'm singing in the rain........
Raindrops keep falling on my head........
Ååååh... regniga natt......
Det regnar mot mitt fönster.... 

Ja, listan kan göras lång😊
Vi skulle spunnit loss till världens bästa Streaplers igår kväll i Kärrasand om inte Corona stått i vägen.
Det hade blivit en kylig afton men vi hade hållt värmen på dansgolvet kan jag lova 😊
Det är nu man verkligen saknar dansen, åka iväg en ljummen kväll, få dansa till Sveriges bästa dansband, träffa andra dansvänner........

Hamnade i en tråd på Aftonbladets fb sida om vädret.
Ett jävla gnäll på regnet där en uttryckte att hon vill ha "riktig" värme, alltså över 30C.
Jag svarade att det var fritt fram att flytta, t ex till Sicilien som hade +37 i förra veckan.
Svar: Ingen lättkränkt kvinna skulle tala om för henne vart hon skulle flytta...... 😄
Jaja, hon borde slå upp ordet lättkränkt för uppenbarligen förstår hon inte innebörden.

Men hur tröga är folk??!!!
Det är INTE normalt med +34C upp i nordligaste Sverige, inte ens i sydligaste, det är ju helt sjukt.....
NÄR ska folk fatta det??!!!
Vill man ha den värmen så flytta till Italien, Grekland, södra Spanien, södra Frankrike.
Det är fullt tillåtet att flytta vart du vill inom EU nu för tiin....
Vill man ha sån värme men inte vill flytta, då ska man faan inte gnälla på svenska vädret.
Var tror dom vattnet kommer ifrån??
Man vrider på en kran så kommer det vatten men var kommer det vattnet ifrån??!!
Nämen det är ju inte deras problem, bara dom får +30/35 så är dom nöjda.
Folk är så korkade så det är sanslöst.... 😖😖😖

Vi har fått 24 mm regn i helgen så länge.
Igår så vaknade jag kl 3.45 men då regnade det inte, sen vaknade jag igen vid 4.45 men då hade det börjat.
Fram till kl 16 igår så var jag inte med i denna världen riktigt, det enda jag gjorde vara att baka en jordgubbskaka vilket tog 5 min att röra ihop.
Jag hade en överjävlig skallavärk på morgontimmarna så illamåendet sköljde genom kroppen, helt låst i bröstryggen-nacken.
Nej, den dagen kan vi radera ut fram till 16 tiden då det mesta hade släppt.

Jag lagade friterad spätta , kokt potatis, grönsaksmix å egen, hemgjord remouladsås till middag igår.
Men nu hällde vi ut frityroljan, jag har använt den 3 ggr, det får räcka.
Får köpa nån större flaska olja för framtida behov, jag är inte så förtjust i friterat men nån gång i månaden kan man äta det.
Kött vill jag inte fritera öht vilket är vanligt i Polen, Tyskland å närliggande länder.
Men han Äääärnst i Torre de la Horadada där vi var i Spanien, han var ju Wienersnitzelkungen å herregud vilken snitzel vi fick 😄
Bördig från sydvästra Tyskland om jag inte minns fel så han kunde sin sak (nån fotbollsort om jag inte har fel..)

Denna dagen började bättre än gårdagen om än att jag var stel som en 200 år gammal ekplanka 😖
Men fick sova till morgonen iaf så det är alltid nåt.
Har inte varit ute sen i torsdags å det har absolut inte med vädret att göra.
Men när man är så stel som jag varit i helgen, då får man ta det lite lugnt så man inte gör nåt fel å får sota för det under en lång tid.

En varm dusch lättade upp stelheten på morgonen så det var skönt.
En tur till affären för inköp av bl a blomkål som blir middag idag.
Oststuvad blomkål med grillad squash å grillad falukorv. 
Lunchen var Långtradarmackor med stekt ägg å falukorv på surdegsbröd.
Lagom som lunch en dag när man inte gjort så mycket.
Tur vi har affären inne i Ingelstad, visst är det lite dyrare men det kostar ju att köra in till stan om än att det bara är 3 mil  t/r men för komplettering är det suveränt.

Å så måste jag ju ge receptet på bästa Universalkakan 😄
Här i äppelvariant.

2 ägg
2 dl socker
75 gr smält smör
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

R-Ö-R ihop ägg å socker.
Smält smöret, ha i det, rör runt, låt stå tills sockret löser sig.
Ha i mjöl blandat med bakpulver å rör till en klumpfri smet.
Häll upp i rund el rektangulär form, grädde i 175 ca 30-35 min.
Den kan vara lite lätt kladdig i mitten , den sätter sig när den kallnat.
Sen kan man välja vad man vill ha för bär:
På våren har man i lite kardemumma i smeten å skivar rabarber å lägger ovanpå.
Under sommaren kan man använda jordgubbar, hallon, blåbär, vinbär, tillsätt då 1-2 tsk vaniljsocker eller smält 50 gr vit choklad ihop med smöret å rör ner.
På hösten kan man skiva äpplen å lägga i fint mönster, pudra över rörsocker å kanel.
Det är den ultimata Universalkakan 😄

Men vi måste ju avsluta med lite musik 😎
Underbara Jerka med It keeps raining and raining.... 💖
Jag har haft lyckan att höra den i original live med Fats Domino 😎


HA EN BRA SÖNDAG !!

Kommentarer

Populära inlägg