Tisdag.......

Solvända, Ölands landskapsblomma

.... har det blivit.
En vecka av juli är redan gången, dagarna rullar på i expressfart.

Jag var seg som en gammal gnu igår så det tog till middagstid innan jag startade dagen på riktigt.
När man vaknar innan tuppen ens är vaken, då blir man seg långt in på förmiddagen.
En tur in till stan, handla, fixa nåt till italienskan å lyxshopping a 2 nya nagellack.
Det ena gav nästan ångest att inhandla men det var så läckert men när jag kom till kassan så hade jag 50% på det, så så ska det shoppas !!
Så då unnade jag mig ett till av bara farten, nu har jag bruna fina händer, jämna fina naglar å jobbar inte med mat så nu kan jag ha nagellack.
De jag haft å använt under semestern sista åren har jag rensat ut, de blir ju tjocka å är inte bra att lacka med.

Lagade svensk, hederlig kålpudding igår, en liten en men iaf.
Hade spetskål jag ville ta tillvara men det är såååå gott !!
Tittade på "Medicin med Mosley" igår kväll men jag har nog sett dom innan på BBC kanaler vi har.
Men dom går verkligen till botten med hälsomyter, vänder å vrider på saker å ting å ger svar !!
Mycket matnyttigt levererat på ett intressant sätt 😊
Dr Mosley ligger ju bakom 5:2 metoden, han skapade ju den.

Denna dag började med att vänta på doktorn skulle ringa å ta mig tusan, idag ringde han upp !!
Men han rådde mig att boka en akuttid hos honom, "han hade några kvar...." men det tar ju ett par timmar innan vc ringer upp så idag var det ju kört.
Å det var kört för resten av veckan oxå egentligen men hon klämde in mig imorrn bitti kl 9 så då får jag en spruta till i axeln.
Sen har jag annat att att upp med honom när jag äntligen kan träffa honom så det blir nog bra.

Men mellan hans telefonsamtal och att vc ringde upp så hann jag med att posta hennes födelsedagspresent (kan upplysa att det är snordyrt att skicka till Italien....) å en liten runda på 4 km.
Jag hoppas inte att det tar 1.5 månad för paketet att komma fram som förra året, vid påsk tog det 8 dagar.
Det skulle bli 4 "snabba" kilometer men herregud, en enbent på kryckor skulle kunna springa om mig.
Åååååååååå såååååå lååååångsamt det gåååååååår......... 😖
Jag är seg, seg som en gammal skosula, det går tungt.
För dryga månaden sprang jag runt på 26-27 min.....
Men så är det, det är bara att gneta på......
Nästa gång slår jag rekord igen, det vet man aldrig, spännande kropp man har fått 😄

Så jag var färdig tidig  med duschen å då jag inte skulle till läkare idag så hade jag massor av tid.
Satte färg på ögonbrynen, mina fötter fick en ocean av kärlek, likaså mina händer.
Nytt fräscht lack, gårdagens inköp, Isadora Icy Purple.




Men det är tunga minnen idag......
Gångna natten var det 6 år sen jag krockade med älgen norr om Jämjö.
Jag och S hade änglavakt att den inte träffade mitt i fronten för då hade nog ingen levt utan att den tog i vä framskärm, över huven, över taket å bakom bilen.
En ung älgtjur på 500-600 kg, jag knäckte bägge hans bakben.
Men då bilen funkade å ingen var allvarligt skadad så körde jag hem bilen i 60 km, körde jag fortare så rasade det in glassplitter från framrutan.
S tog sin bil i Kalmar å körde bakom mig hela vägen till Borgholm, följde mig upp till lägenheten innan han åkte tillbaka till Kalmar 💗
Tänk så mycket den krocken förstörde...........

Jag lagade ju bilen vilket jag absolut inte skulle ha gjort.
Men jag hade panik, jag hade inga pengar att lägga mellan på en ny å kunde inte heller reglerna.
Hade nån bara verkligen förklarat hur ersättningen funkar hade jag aldrig lagat bilen.
Men att få nån att laga den i startgropen för semestern var inte lätt så jag fick ta den som kunde.
En auktoriserad verkstad hade aldrig lagat upp den men så är det.

Vä arm tog ju tryckvågen när älgen landade på bilen, det utlöste en frozen shoulder förstår jag i efterhand.
Jag gick ju till läkaren dagen efter men då visste man inte det å när jag fick ont i axeln så ville dom inte ta emot mig på vc utan det fick sjukgymnast sköta så det blev aldrig undersökt ordentligt.
Jag kunde ju fått ersättning för det förstår jag nu men så är det, ett bitter läxa.
Jag tror oxå att krocken triggade min latenta fibromyalgi till att bli mer aktiv för det var därefter smärtan ökade.
Sen flyttade jag hit å har jobbar my a** av mig tills i nov å nu är kroppen slut.
Så den älgen kunde gått nån annanstans tycker jag men tur att inte S blev skadad iaf.
Man hinner uppleva mycket i livet, det är ett som är säkert.........

HA EN BRA KVÄLL !!






Kommentarer

Populära inlägg