Solsken och parmesan.......


Ja, en bokrecension är inte nåt ni brukar att läsa hos mig... 😉
Men plötsligt händer det vet'ni.... 😊
Jag hade önskat mig boken av syrran i födelsedagspresent och det fick jag så nu har jag läst den.

Den handlar om Rasmus, en fd firad dansbandsstjärna från Rasmus Rozor som bor på sin systers soffa för att komma över sitt ex Lollo.
Hilda är en förskolekock som drömmer om mer i livet än att steka Mamma Scans köttbullar utan i stället drömmer om Italien och att få laga mat där.
De båda möts när de ska på en matresa "Solsken och parmesan" till Toscana men när det kommer till Arlanda så har hotellet brunnit ner.
De hamnar på ett pensionat i Roslagen men allt är kanske inte vad det ser ut som........
 
En varm och kärleksfull bok, en riktig feeeeeeeelgood bok !! 💘
Mycket mat, mycket dansband, mycket vin... 😄
Författaren är utbildad sommelier så tipsen är högst verkliga och inget hittepå utan kan säkert följas med gott resultat.

För mig som fd utbränd med en varierande grad av hjärntrötthet så var det en lättläst bok.
Lättläst i den form att varje kapitel var 2-4 sidor vilket gör att man kan lägga ifrån sig boken oftare om man behöver.
Jag läste boken på 3 kvällar, ca 1/3 varje kväll, lite mer 2a kvällen men i snitt blev det det.
Jag som kanske läst 3 böcker från början till slut de sista 10 åren.........
Jag orkar inte plöja 40-50 sidor innan ett kapitel är slut utan tappar koncentrationen och då lessnar jag för jag orkar inte.
Och för mig som har italienskan boende där så är det många kopplingar till mig själv som person.
En bok jag verkligen rekommenderar för den som vill läsa feelgood genren 💕

Å du käre tid som det har regnat sen i tors förmiddag.......
Då fick vi 11 mm, det regnade från det att jag vaknade igår till runt 15 tiden.
Då hade vi totalt sett fått 30 mm som jag hällde ut i morse.
Igår så drog jag in till stan för att handla på förmiddagen, var inne strax efter 10.
Då var det inte så farligt på Maxi men du käre tid ute på I11 området vid City Gross och de andra affärerna som ligger där.
En regnig dag i juli när folk ha semester så blir det så.
Bilar preciiiiiiiiis överallt !!
Folk kör som galningar på parkeringarna, de kommer från alla håll å kanter så man får verkligen passa sig.

Väl hos Sir James fick jag nålarna, betalade 50 spänn så nu har jag frikort till syttende (17e)  maj 2021.
Ja, vad ska man säga.....
När jag packat upp allt hemma så var jag trött, nu är det 3v sen sist men jag kunde inte lägga mig förrän jobbförmedlingen hade ringt, jag har ju samtal varje fre eftermiddag med dom.
Nu är jag inbokad nästa tisdag på besök hos dom så får vi se vad det blir.
Men när hon ringt så la jag mig, slocknade å sov sådär en 45 min.
Vaknade helt seg i huve´t å det höll i sig hela kvällen tyvärr, en tung, tryckande känsla som jag inte blev av med.

Men idag är det en fantastisk dag, vi ska ut i skogen å se om kantareller.
Jag är ju sambo med en självutnämnd svampexpert, han plockade mycket svamp hemma i Polen så vi får se om vi hittar-får ihop nåt.
Jag köpte en liten laxsida hos min fd arbetsgivare igår då han hade mycket bra pris på det som jag skar upp å frös in, sparade 2 bitar till igår kväll.
Skar en ficka, fyllde med en mix av färskost, soltorkade tomater å oregano, rostad potatis å sallad.
Ikväll blir det grillade vitlökssnurror, rostad färskpotatis, sallad å het aioli.

Men nu ska jag dra på mig skogskläderna så får vi ge oss ut.....

HA EN BRA LÖRDAG !!







Kommentarer

Populära inlägg