Nostalgi.....

Gårdagens utflykt gick söderut till Bilkyrkogården på Kyrkö mosse utanför Ryd mot Hässleholm.
En plats jag länge vela se, jag var mycket i den trakten våren -90.
Mångsysslaren Åke Danielsson startade den men sen -91 har den stått övergiven.
En plats där ett 150 tal bilar fått sin eviga vila 💗
Ett stycke kulturskatt över det liv som en gång var.. 💗

Innan nån miljövän börjar gasta om förorening,  det är en viss förorening men Länsstyrelsen Kronoberg gjorde en utredning 2003 att det skulle få stå kvar då det är så pass lite .
Tror det river upp mer om man börjar rota i det men jag skulle nog inte plocka varken svamp eller bär på den mossen.

Så många livsöden som vilar där... 💕
Alla bilarna har köpts av någon som ny en gång.
Som tvättat, putsat för att hålla den fin, kanske det dyraste dom ägde......






Nån har säkert övningskört inför uppkörningen för körkort.
Nån ung kvinna kanske körde till byns handelsbod för att sälja gården ägg..
En uppklädd yngling i kostym och hatt åkte till stationen för att hämta sin käresta
En annan ung kvinna kanske körde till stan för att köpa en ny klänning till lördagsdansen..
En annan åkte till kyrkan för att följa en vän till sista vilan......


Tänk så många som åkt med bussen.....
Nån åkte till jobbet med matsäcken i en väska.........
Nån annan packade det nödvändigaste, köpte biljett till en större stad
med önskan och hopp om ett bättre liv...
Traktorn som jobbat många timmar i mossen...
Stumma bilvrak som körts till ro
många mil som nått hållplats...
Matta färger mot trädens stammar
myrans ånga mot rostens leda...
Glömda resor som hittat hem
mänskligt verk som stannat av
osynlig närvaro som ändå känns av..
Rotade hjul i mossan
övergivna platser för nattens väntan
Kom obemärkt, gå obemärkt
flytta oss inte, kraften är tömd....

Hans hus.......
Jag anar att han varken hade fru eller barn...


Mossen 1980
Man blir ödmjuk när man vistas på såna platser.
Likadant när vi var på Östregårds Antik och loppis i söndags.
Varje sak har haft sin plats i någons hem... 💗
En vas som har putsats, kanske det finaste dom hade.
Alla dukar som legat på någons bord till födelsedagar, jul och begravning.

Vi fikade i Urshult på Café Sorose, det kan jag rekommendera.
Utöver en macka åt vi en ljuvligt god tysk choklad-å-körsbärstårta.
En liten loppis i anslutning till cafeét fanns oxå.

Men man ska inte ha vita sneakers när man ska ut på en mosse, grova skor är att föredra....
Väl hemma så vilade jag en stund,s en gav vi oss ut på cykel för att utforska närmaste skogen på jakt efter blåbär å kantareller.
Det gick "sådär"....... 😖
½ L blådär å ½ L kantareller.
Väl hemma igen så lagade jag risotto för 1a gången i mitt liv, det blev jättegott så det ska jag göra fler gånger.

Idag hade jag lektion i Arbetsrätt å följande frågor på det från jobbförmedlingen jag är inskriven på.
En sån uppgift som är obligatorisk, kommer nytt ämne varje tis som man måste delta i.
Träffade dom idag men det handlade mest om vilka jobbportaler som finns.
Jag frågade var min anpassning kommer in i det men det är ju upp till ev arbetsgivare att ta ställning till.
*suck...*

Ikväll blir det pasta med kantarell å baconsås, sen får jag nog frysa resten.
Nånstans ska jag kunna peta ner det även om det är fullt.

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg