Det........


......... är en grå, grå dag....
Som inte börjat bra,....

Ja, nästan så man kan sjunga Sannex låt, Det är en grå, grå dag........
Riktigt så illa började den inte men det kunde varit bättre faktiskt.
Jag vaknade 4.30 å kunde inte somna om så vid 6 tiden la jag mig på soffan.
Somnade nån gång vid 7 tiden, vaknade vid 9 tiden, seg i hjärnan som trögflytande tjära... suck....
Jaja, det var den morgonen......

Jovars, vi gav oss ut igår förmiddag för att leta kantareller.
Jag fick ju ett tips av en i den lokala gruppen för samhället vi tillhör, alldeles utanför samhället så vi ville testa där först innan vi körde längre.
Jag tog ett 2 L mått, sambon fick en platskasse.
Men han älgade ju iväg på 3 röda uppför stenbumlingarna, sen såg jag inte röken av honom.
Tiden gick ,jag hittade väl sådär en 20 stycken eller nåt..... 😖
Det är mycket eländig terräng där å jag är ju inte direkt känd för att vara smidig som en bergsget så jag fick ta det lite easy.
Sen vet man inte heller när man trampar på mossa om det finns solid grund under eller luft så man får passa sig.

Men tiden gick å jag undrade var han höll hus, tänkte att antingen så hittar han 10 st eller så har han hela kassen full.
Sen kommer han gående på vägen å jag ser att kassen är tung, den var nästan halvfylld.
Han hade ropat å visslat men det är svårt att höra i så tät skog som är där, dessutom var han betydligt längre bort än mig.
Så vi fick ihop nästan 2 kg, vilken lycka !!! 😄
Med tanke på kilopriset i affären så hade påsen stor värde.

Väl hemma så skulle jag rensa ute på altanen i solen.
Å då måste det ju dra in blytunga moln med friska vindbyar så kantarellerna nästan blåste bort.
Men det blev rensat iaf, sen åt vi smörstekta kantareller på rostat levainbröd.
Då är man nära mathimlen 😇
Vi la resten i papperspåsar i kylen, svamp ska inte ha plastpåsar.

Idag åkte vi iväg vid middagstid bara för att komma hemifrån.
Vi körde till Moheda å en stor Antik å loppishandel där.
Men där var dom inte rädda för Corona.........
Du söte tid såååååå mycket bilar å folk !!!!
Lång, lång kö för att komma in i ladan å huset där dom finare grejerna finns så vi nöjde oss med 2 uthus i utkanten som inte var så mycket folk, sen åkte vi vidare.
Vi körde till en annan antik å loppishandel men vände när vi såg kön med bilar å körde tillbaka till Växjö å fikade på Askelyckan.

Var på Biltema å köpte en ny smörgåsgrill men ingen sån vanlig för formfranska utan denna kan man grilla panini, baguetter, vanliga dubbelmackor, t o m burgare.
Plastspännet som nyper fast handtaget på den gamla sprack så den går kanske att använda men inte pressa ihop mackorna isf.

Men så skulle jag äntligen kunna laga det jag velat så länge.
Nämligen danspinglans T's pannkaksrulle med kantareller å kräftstjärtar 😊
Jag gjorde den till Valborg men med champinjonfyllning men nu kunde jag göra originalet.
Om vi var nära mathimlen igår så var ända upp idag..... 😇
Idag gjorde jag en annan botten då jag tyckte den var för mäktig med smöret , lite mer svårrullad men det gör ingenting.
Så nu måste jag bju' på receptet 😉


Smet 1:
125 gr smör
2½ dl vetemjöl
3 dl mjölk
4 ägg
Lägg smör, mjölk å mjöl i en kastrull. Värm under omrörning till en tjock smet som släpper kanterna.
Rör ner ett ägg i taget. Bred ut smeten på bakpappersklädd långpanna, grädda i 200C , 20 min.
Vänd upp bakplåtspapper.

Smet 2:
3 dl vetemjöl
5 dl mjölk
3 ägg
1 tsk salt
Vispa samman, smöra ett bakplåtspapper på en långpanna, häll ut smeten.
Grädda i 225C ca 20-25 min.
Vänd upp på rent bakpapper.

Fyllning:
300 gr kantareller
3 msk smör
4 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1½ dl grädde
100 gr kräftstjärtar.
2 msk dill
Salt-peppar
1 dl riven ost

Fräs kantareller till vätskan kokat in, tillsätt smör å fräs ytterligare.
Pudra över mjöl, rör runt, tillsätt grädde å mjölk
Låt puttra i 5 min.
Tillsätt kräftstjärtar å dill, smaka av med salt å peppar.
Bred ut fyllningen på pannkaksbotten, rulla ihop från långsidan.
Strö över osten, gratinera i ca 15 min, servera med sallad.
Jag bytte ut mjölken mot creme fraiche, det blir jättegott.
Jag skippade mjölet, pudrade över lite maizena för att få något
tjockare konsistens.

HA EN BRA KVÄLL !!


Kommentarer

Populära inlägg