Torsdag......



.......... har det blivit.......
Jag hade sjukt ont i kroppen igår efter blåbärsplockningen i tisdags så jag kunde inte göra så mycket men skulle gå ut å lägga mig en stund vid 12 tiden när den friska vinden mojnat lite.
Men jag fick ligga sådär en 20 min, sen började det stänka på benen.
In igen å sen brakade det loss.......

Herrejminjeåda' en sån hagel å regnskur som kom.... 😲
Stora isbitar dånade ner på altangolvet, vi fick 2 såna skurar på kort tid, 11 mm regn.
Det tackar vi för, nu är brunnen full, enl grannen så sprutar det fram friskt vatten så det känns skönt.

Fotot ovan tog jag igår vid denna tiden, hemma hos oss var det solglitter på Torsjön, 5 km norrut, 5 min senare mötte oss dessa moln.
Vi körde in i ett regnväder utan dess like, det är liksom domedagsväder eller solsken, det finns knappt nåt där emellan.
Det var ett öronbedövande dån inne i bilen när haglet å regnet slog i plåten, då hade det nått Växjö.
Vi körde bara in ändå, mest för att komma ut lite men handlade mitt gelésocker på CG iaf så nu är det hemma.

Jag gav mig iväg ut i skogen tidigt på förmiddagen vid 9 tiden.
Regn var ju förutspått att komma i eftermiddag så jag ville ut så jag fick det avklarat.
4 L skuttade glatt ner i hinken så 10 L har jag plockat nu men nu har jag inte plats med mer i frysen.
Kanske jag ger mig ut dagen innan vi åker hem till ön igen, då kan jag baka nåt på färska blåbär å ta med men för infrysning för egen del så får det vara bra.
Å när jag gick för att plocka blåbären så råååkade jag få syn på en liten, liten kantarell så när jag plockat mina bär å hade tid över innan jag skulle vara hemma så gick jag lite å tittade om fler.
Hela TIO stycken fick jag ihop !!!! 😖
Kantarelljävlar säger jag bara........... 😖😖

Men ryggen var trött, jag orkade inte gå eller krypa å leta för länge, då får det vara.
Slängde ut en fråga ang kantareller i den lokala gruppen för samhället vi bor i, EN person svarade.....
Jag tycker det är tramsigt med hemlighållandet, det räcker nog åt alla, man kan hjälpas åt istället men folk är så snikna idag att ingen vill att nån ska få fördel av nånting.
Trist utveckling, man mår bättre om man är generös med det man vet å kan hjälpa nån med vetskapen men det är min åsikt...

Jag har frusit in det mesta, bakade en liten blåbärspaj med vit choklad och kokos samt kokade vaniljsås som vi ska ha till efterrätt.
Har en skål med dagens bär till frukost eller lunch de närmaste dagarna.
Jag ska göra en enkel lök-å-potatissoppa till kvällsmat så då kan man ha en bit paj till dessert.
Ska köpa portionsformar till paj, det är bättre än baka en stor paj för 2 pers.
Nu hade jag en mindre rund aluminiumform som jag använde så det blir väl 3-4 prt.
Bara att göra en smuldeg, ta det man behöver å frysa in resten å ta fram vid behov istället.

Imorrn blir det in till stan, jag ska få nålar igen.
Jag ska betala 50 spänn sen har jag frikort.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta att jag jobbat ihop ett frikort från 18e maj till 24e juli 😟
2 vc besök, 1 röntgen å 7 ggr akupunktur så var det klart.
Men det är en oerhörd förmån, det borde dom som gnäller på skatterna tänka på......



HA EN BRA KVÄLL !!









Kommentarer

Populära inlägg