Det.......



...står 14e juli i almanackan idag, m a o så är Victoriadagen här, Ölands alldeles egna nationaldag.
Men denna dag blir det ett synnerligen ovanligt firande av hennes födelsedag, den 43e i ordningen för henne, den 42a för oss ölänningar.
Det är mycket folk i stan trots avsaknaden av officiellt firande och inställt Victorialopp.
Inget firande på Solliden för allmänheten, endast hon själv, Daniel, lilla Estelle, Carl Philip å Sofia finns på plats i Slottsruinen som är nya platsen för firandet.
Pappa kungen å mamma drottningen är inte med på kvällens konsert utan i stort sett bara dom själv å artisterna.
Victorialoppet kan dock genomföras per cykel eller virtuellt mellan 10-15e juli.
Men det är såååå typiskt, när jag för en gångs skull hade kunnat springa för både konditionen och att jag är hemma så blir det inställt 😡
Årets Victoriastipendiat är stavhopparen Armand Duplantis som finns på plats för att motta priset.
En regel för att få det är att du måste själv infinna dig på plats, en anledning att Björn Borg aldrig fick det för han var alltid utomlands vid denna tiden.

Sön-mån har gått i 190, jag har knappt hunnit med.
Söndagen var en väääldigt lång dag, den började kl 05 när jag vaknade, slutade kl 23 när jag la mig.
Vaknade å kunde inte somna om så jag klev upp vid 6.30, röjde undan all tvätt, sen satte jag bulldegen.
När bullar var bakade, diskmaskinen klar, grejerna packade så åkte vi hemåt.
Träffade snubben i Kalmar så han köpte massagekudden av mig men sen strömmade klagomålen in.
Han menade att ena sidan hade inte samma kraft som den andra men när jag testade så funkade den iaf.
Bollarna roterar ju hela tiden å då fördelas ju trycket olika men han gav upp iaf.

Vi lämnade grejerna hemma å sen ner till mina föräldrar.
Vi skulle ju ha pizzabuffé å så blev det, jättegott med olika sorter att ta en bit av.
Jag är ingen superfantast av pizza men nån gång är det gott.

Igår så var det då pappas 89e födelsedag, han var dessutom född en måndag sa han.
Nu för tiden är det enkelt att kolla sånt via datorn så det hade han visst gjort.
 Jag hade ju bakat lite, kära moster bakade tårtan å sen dekorerade jag den.
Fantastiskt fint väder hela dagen, flaggan i topp från morgon till kväll.
Jag la ju ut det på fejjan å gratulationerna strömmade in vilket gladde honom oerhört.
Han fick blommor, lotter å lite choklad.
Han vann faktiskt 150 spänn på en lott så det var skoj.
Vi grillade till middagen, sambon skötte grillen, jag fixade resten.
Det är ju enda gången dom kan få nåt grillat om vi fixar det så man får försöka passa på när vi är här.
Vi hade pot.gratäng, grillat kött, sallad, melon, så rasande gott !!



Efter middagen så gick vi en runda till hamnen, där hittade vi buggande båtfolk (inget Malung i år..) å så sprang vi på The Mamas 😄
Dom ska ju sjunga på slottet ikväll, alla artister bor på Strand Hotell så dom satt nedanför Strand när vi såg dom.
Det var en ljuvlig, fantastisk kväll 💗









Det har brunnit våldsamt inatt i Färjestaden, 2 garagelängor, förråd å tvättstuga har brunnit upp.
15 bilar är helt uppbrunna, andra brandskadade.
Förmodligen anlagd brand, det är ju själva faan att folk ska förstöra, riskera andras liv..... 😡

Vad som blir denna dag vet jag inte riktigt än men det blir motion av något slag, förmodligen per cykel.
Föreläsningen via Skype blev inställd så det passade mig bra, då behöver jag inte passa den tiden.

HA EN BRA DAG !!



Kommentarer

Populära inlägg