Onsdag......



Idag har jag tillbringat större delen av dagen i skogen...
Åkte hemifrån kl 10, återkom kl 15, då var jag skitslut !!
Jakten gick vidare på skogens guld men det blev magert... 😖

Jag spenderade 50 min i en skog utan att hitta en endast stackars kantarell, då skulle jag köra därifrån.
På andra sidan vägen låg ett stort kalhygge där det kunde finnas vildhallon så jag beslöt att traska över å titta efter.
He..... tja, man kan ju alltid försöka........
Jovars, längs kanten fanns massor av hallonsnår men icke ett enda bär, känns det igen??!! 😠
Men du käre tid.... de 30 minuterna jag spenderade där kunde matchat värsta benpasset på ett gym.
Gud så jobbigt det är att gå på ett sånt ställe, på flera håll så höll jag på att "fastna" pga för mycket vatten så jag fick hålla mig till högre höjd.
Kom några stänk regn bara så det var inte så farligt.

Men jag åkte till mitt kära Nöbbele för att plocka lite blåbär jag ska baka på imorrn å fredag å ta med hem till ön.
Även färska bär att äta där, ge mina föräldrar lite om dom vill ha.
Men innan jag ens hann börja hittade jag lite kantareller så det jag fick ihop hittade jag där.
Men så var det ju regnet oxå....
Strax efter jag kom dit så började det stänka å jag tänkte att jag fortsätter, lite vatten har ingen dött av.
Men kära Jesus i sin klänning........ ett sånt skyfall med inslag av hagel kom men då var jag så inne i kantarellplockningen att jag gav inte upp men till slut fick jag göra det.
Satte mig i bilen, fullständigt plaskblöt på ryggen, det rann från håret på mig.
Liknade mest ett halvdränkt får kan jag tänka mig...

Men det lugnade ut sig så jag gick ut igen, då tog jag en hoodjacka på mig för att inte bli för kall om ryggen å började plocka blåbär.
Så 3 L fick jag ihop enkelt, det är såna kopiösa mängder att det är ofattbart.
Inte ens en promille plockas, så mycket som går till spillo 😢
Så nu är jag uppe i 13.5 L blåbär.
Solen värmde så skönt men friska vindar så jag gick en bit för att kolla efter mer svamp när jag plockat klart blåbären men ingen större lycka.
Kollade andra sidan av vägen men inte heller där nånting å då började det stänka igen.
Å jag hade ingen större lust att bli blöt för 3e gången så då åkte jag hem.
Jag behövde äta, ta min medicin å jag var rätt slut så det var skönt att komma in.

Rensade svampen å la den för att torka, vilade å sov en stund.
Har lagat Jamie Oliver's One pot fabolous fish till middag men nja, så jätteimpad var jag inte.
Men fisken fick ligga i för länge men jag gick efter receptet, lite mer kryddning osv så nån mer gång kanske jag testar.
Men det var enkelt å snabbt, alltid ett plus.
Svampen är förvälld, nu ska jag frysa den.
Imorrn blir det städning, in till stan, handla mat, få nålar, hem, baka, packa grejer osv så den dagen går nog den oxå.

Men det börjar anas en förändring i luften, mot sensommaren, klar luft, en något jordig doft i naturen.
Men vi får hoppas på en fin, varm sensommar när juli inte blev så somrig.

HA EN BRA KVÄLL !!



Kommentarer

Populära inlägg