11 september......

 

19 år har passerat sen attacken på World Trade Center i New York, 17 år sen Anna Lindh dog av sina skador hon fick när hon knivhöggs dagen innan 💔
En tung minnesdag för oss, för USA , för världen...
En dag av ofattbar ondska, terror och galenskap.....

Det är märkligt hur man minns vad man gjorde när stora händelser sker, ofta av katastroftyp. Jag å exmaken hade precis betalat in våra flygbiljetter till Boston ett par veckor innan det hände, vi skulle hälsa på mina släktingar utanför Boston.  Det blev ett jävla liv på alla att vi skulle ställa in inkl exmaken men jag sa att säkrare tid att åka fanns nog inte. Å jag fick rätt........

Vi flög Kalmar-Köpenhamn-Reykavik-Boston. Presenten vi hade med oss öppnades 3 ggr innan vi kom fram. Vi hade en fantastisk vecka i nordöstra USA 18-25 Okt -01. Att se dessa stora skogar brinna som eldhav i de fantastiska höstfärgerna var "stunning". Vi såg tidigare idag ett program där dåv presidenten Bush intervjuades, han var ju nybliven president då det hände. En dag åkte vi iväg, vi körde ut ur Massachusettes, sneddade New Hampshire in i Maine. I Maine finns ett liten ort som heter Kennebunkport å där har klanen Bush sitt sommarresidens. Vi tittade inte in genom fönstret direkt, det var avspärrat med god marginal med Secret Service som första stopp. Men vi fick förklarat att när familjen Bush är där så är Texasflaggan hissad oxå, annars bara "Stars and stripes."

 För 17 år sen så avled Anna Lindh av skadorna hon fick dagen innan när hon knivhöggs inne på NK. En sån ofattbar sorg å förlust för Sverige, för världen. Jag har många gånger undrat hur världen å Sverige sett ut om hon fått verka vidare i politiken. Samtidigt som hon befann sig i absoluta toppskiktet av världens politiker så svarade hon i telefonen när nån av sönerna ringde. 

Jag var så sjuk, så sjuk i halsfluss när det hände. På morgonen den 11e september så vaknade jag vid 5 tiden, jag kunde inte sova för jag hade så ont i halsen. Samtidigt så var man spänd på att höra om hennes tillstånd så jag slog på nyheterna. Presskonferensen sköts upp 2-3 ggr för att hennes make skulle hinna hem till sönerna å berätta det innan det gick ut på nyheterna. Jag minns Göran Persson, hur han kämpade med rösten när han meddelade att hon avlidit vid 5 tiden på morgonen. En sån oerhörd sorg för dom, för Sverige, för världen...... Några år senare avled hennes make, sönerna var drygt 20 när bägge deras föräldrar var borta. 

Jag träffade en gammal väninna hos tandläkaren, hon jobbar där. Hon frågade hur läget var å jag förklarade så kom vi att prata om hur det var när vi började jobba i mitten-slutet av 80 talet. Hon är utbildad tandsköterska, hon sa att då gick det TVÅ tandsköterskor på varje tandläkare. Efter några år övergick hon till att jobba inom kommunen inom omsorgen på ett boende. Då var dom 12 st, när hon slutade efter ca 20 år, då var dom bara 6 st i personalen.  Nu är hon kliniksamordnare, sitter i receptionen, assisterar en tandläkare om denne behöver hjälp, hjälper en tandhygienist mm.

Jag hoppade av skolan -84, började jobba inom industrin i olika skepnader. Jobbade 12 år på samma fabrik, säger man det idag blir man utskrattad. Jag har faktiskt blivit utsatt för det alldeles nyligen.... Folk tycker man är dum i huvudet om man inte byter jobb var 3-5e år. Då kunde man gå från skolan å få ett jobb, det går inte idag.

Då fick sjuka vara sjuka å de andra fick jobba istället. Idag jagas sjuka som parasiter, man får inte ens rehab av fkasssan. Många fnyser föraktfullt om att det daltades med folk på 80 talet, att många maskade å spelade sjuka för att slippa jobba. Kan det säkert ha funnits men jag har inte så rutten människosyn att jag tror att alla som är sjuka är lata jävlar som inte ids jobba. Idag jagas sjuka intill dödsbädden medan friska kan kvittera ut bidrag efter bidrag, är det ett rättvist samhälle?? 😢

Jag är inte gjord för det arbetslösa samhället som är idag. Du ska skaffa kontakter, du ska connecta, bygga nätverk, nätverka, nätverka, nätverka...... Du ska vara listad på varenda jobbsajt som finns trots att samma annonser finns på flera sidor. Du ska vara stresstålig, det är snabba beslut, mycket go, högt i tak å ett ständigt leende på läpparna....... Det är det som gjort mig sjuk... 😢 Men vi som inte är av den sorten, vad hjälper oss?? Jag har inga kontakter, jag har inget kontaktnät som kan hjälpa mig.  Det kvittar vad man gör, man har alltid känslan att det duger inte åt dom... 

Denna dagen började effektivt. När klockan var 10.30 då hade jag skakat sängkläder, ätit frukost, dammsugit å varit å handlat. Sen skulle vi åka å se om kantareller men det gick åt helvete som vanligt..... Men sambon plockade sådär en 10 kg Karl Johan men vad jag ska göra med det vet jag inte. Jag har knappt plats med det jag vill ha, än mindre det jag inte behöver...

Det blev Pasta Karl Johan å en blåbärspaj med vaniljsås till dessert.  Vad som blir för morgondagen har jag inte en aning om än men det ska ju regna, kanske en sväng in till stan.

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg