Halva.......

....... september har passerat å vilket sommarväder vi haft de sista 3 dagarna !!

I måndags hade vi strålande sol å blå himmel, jag åkte iväg ner till Tingsrydstrakten för att leta kantareller men kammade noll. En snabbis in på Börjes blev det men inte heller där var nåt att ha.

Igår tog jag cykeln vid 12 tiden, cyklade mot Tävelsås då vi fått tips på att kantareller kunde finnas där. Jag hittade ETT ställe så mer än så blev det inte 😞 Men 2 mil cykel, 3 tim ute i soldiset. Det var varmt igår men soldis hela dagen intill kvällen innan det lättade. Jag var genomsvettig (läs: plaskblöt..)  när jag kom hem så det blev rester till lunch å sen in i duschen.

Idag skulle jag vara i stan kl 9 för möte.... trodde jag.......... När jag kom dit visade det sig att det var telefonmöte så jag fick sitta i bilen å prata, gick en sväng på torget på torghandeln. Köpte några dekorationspumpor å en liten frp kantareller. Sen vidare till audionommottagningen för lite justering av hörapparaterna. Jag har hört väldigt bra sen sist om än att ljudet varit lite "spritsigt" mellan varven som prassligt papper å dyl. Hon sänkte de låga tonerna en aning och diskanten så nu hoppas jag det blir bra, vi har avslutat men vill jag justera är det bara att beställa tid.

Vidare till Maxi å handla mat samt ett par blanka leggings. Käckt att dom tagit bort draperiet i provrummet, det är väl för att man ska ta hem å prova i dessa tider men se det ville inte denna kärringen, jag vill prova där å se om dom passar. Så jag strippade av mig mina egna byxor, provade legging´sen å sen bytte tillbaka utan problem. 

Väl hemma tog det ett tag att plocka in all maten, jag har handlat både potatis, kålrötter, morötter å rödbetor bl a. Det får bli rödbetskok i nästa vecka när sambon jobbar kväll, då kan jag pyssla med det. Fick några rödbetor av pappa som han i ett ögonblick trodde mamma kunde koka in men vi kom överens om att det var bättre att jag tog hand om dom. På söndag blir det långkok, rotmos å fläsklägg då det var extrapris på fläskläggen.  Nu är tiden då rotsaker å långkokskött är riktigt billigt så man får passa på. Men det blir tungt i kassen......

Ikväll blir den danspinglan T's Kräft å kantarellrulle, därför köpte jag till några kantareller idag. Jag orkade inte ge mig ut för att leta idag å det jag hittade igår räcker inte. Köpte kräftstjärtar hos min gamla arbetsgivare samt lax å räkor till morgondagens fisksoppa.

Minns i november den ljuva september......... Ja, så lyder den välbekanta sången.... Det är väl sista värmen för i år som är här, redan inatt ska det blåsa upp, storm på norra Östersjön. Viking Line's båtar är inställda, även till Tallin å Helsingfors. September kan vara så ljuvligt varmt å skönt som nu men är oxå ökänd för sina stormar. Hade dom ställt in natten till 28e sept -94 så hade alla människor varit i livet men på den tiden skulle båtarna gå tills det blev orkanvarning. Tur dom lärde sig nåt av den fruktansvärda olyckan. Den kom upp igår när dom firade 30 år på TV4 när dom intervjuade Lelle Modigh som var en av de första reportrarna på plats. Må dom vila i frid..... 💗

För 3 år sen befann vi oss i Sopot, som jag längtar tillbaka 💘 Vi hade fantastiskt väder 2 av 3 dagar, den 3e dagen vaknade vi till jordens ösregn. Men en sån pärla det är  för att tanka sinnesro..... 💗






HA EN BRA KVÄLL !!



Kommentarer

Populära inlägg