Fredag.........

 

....... har det blivit..... Å det är ett strålande väder även idag men fyttifaan så kallt det var igår, hua.... 😖 Jag drog in till stan innan kl 9 , gick ut i hoodtröja å 3/4 jeans men fy attan så kallt. Det var bara att inse att hösten är här på allvar å det är dags för långa jeans.  

Jag fick mina nålar, handlade lite på CG så nu är adventsljusen inköpta....... Nu tänker ni: Är hon skvatt galen kärringen??!! 😦 Nope, det är hon icke men nu sålde dom ut stora blockljus för 20 kr styck om 2 månader kostar dom 40 kr styck. Så jag inhandlade 4 st i bronsmetallicfärg så nu är det klart. Vill man ha riktigt julfeeling så kan man gå in på Rusta, dom plockade upp julsakerna igår.... 😖 Det borde ta mig faan vara straffbart att göra det före 1a november !!

När jag kom hem blev jag uppringd av P4 Kronoberg för 2a gången denna veckan 😄 Det är så här, dom slänger ut en fråga på fb varje dag och i måndags handlade det om att steriliseringarna ökar i Växjö, framförallt bland män. Dom undrade om nån ville dela sin historia så jag skrev att 6e okt är det 20 år sen jag steriliserades så dom ville ringa upp å det gjorde dom.

Igår handlade det om Din stund i rampljuset så jag skrev om när jag var med i direktsänd tv, April -11 när jag fick en rockabillymakeover i programmet Go'kväll så då ringde dom upp igen 😄 Jaja, nåt kul som bryter vardagsledan för mig.... 😊

Jag sov en kort stund vid 12 tiden, jag blev lite trött av nålarna, sen hade jag föreläsning via fb kl 13. Den höll på i 45 min, sen satt jag med datorn till 15 tiden.  Sen var jag slut i huvudet........ Jag hade superenkel middag igår, fisksoppa samt äppelflan till dessert. Någon tyckte det var jättelyxigt men det finns så bra å smarta genvägar, den tog 10 min att göra. Jag köpte Kelda's Skärgårssoppa som får koka upp, tog lite extra salt, en aning sv-peppar å dill, la ner 150 gr torsk i mindre bitar å 100 gr lax. Låt få ett uppkok, dra av å låt stå i 5 min så är det klart.

Äppelflan gör man av färdiga smördegsplattor.  Tina 1 platta, kavla ut något, dela i 2 delar, skåra en kant runt om, riv över lite mandelmassa, lägg på tunna äppelklyftor, baka av i ugnen i 200C tills det fått färg å äpplena är mjuka. Pensla med lite apelsinmarmelad direkt när de kommer från ugnen för lite syrlighet, lite sötma samt glans. Servera med vaniljsås, klart !! Vansinnigt gott kan jag säga 😄

Denna dag började med att jag vaknade med en tung, intensiv huvudvärk. Men frukost å ytterligare lite vila så blev det hanterbart. En helgstädning på det, inte så avancerat som det låter men golven är dammsugna , bord torkade å dukar skakade. En dusch å sortera ut tvätt, sen kom sambon hem. Pga övertiden i vintras så slutar dom nu kl 12 fredagar morgonveckan så det var kort dag för honom. Det blev lunch på den överblivna Kräft å kantarellrullen sen i onsdags men sen fick jag ta faktiskt lägga mig,  tog 2 tabletter, somnade 30 min så nu orkar jag sitta här.

Ikväll händer det nog inte så mycket, som vanligt......  😞 Den dagen det blir offentlig dans igen står man väl som en idiot på dansgolvet å inte vet hur gör... 😖

Men jag vägde mig imorse, inte sen i början på juni har jag vägt mig å jag stod på ganska exakt samma vikt med nåt enstaka hektos skillnad (nedåt faktiskt...) så det känns bra. Jag har inte gått ner men med obefintligt motionerande aug-sept så kan det inte bli det. Men jag har haft väldigt mycket vardagsmotion som cykling, städning, jag har gått mycket i skogen å det är tungt,  vi går mycket där hemma osv men jag har inte gått upp å det är det viktigaste.

Fredagsmiddag blir strimlad lövbiff med kantareller, champinjoner, lök å smaksatt creme fraiche, hasselbackspotatis å sallad. En plommonkaka har bakats i eftermiddag som får bli dessert med resten av vaniljsåsen från igår. Imorrn kanske vi åkte till skogen å se om mera kantareller men vi bor helt klart på fel sida Växjö tyvärr.....

Vill ni läsa en riktigt rolig matblogg så ska ni gå in på Kokerskans Rut's barnbarn...  Där är det inte några sandiga fötter i motljus, inga dietråd eller Carpe Diem floskler utan raka rör 😄

Idag för 5 år sen var vi i underbara Kolobrzeg, en oas att åka till för att tanka sinnesro 💗







 HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg