Det.....

 

.... är ett fantastiskt väder idag !! 

Jag sparkade mig ut på en pw vid middagstiden, gick i långärmad tshirt bara, det var så skönt i skogen. Det har varit dåligt med motionerandet i 1½ mån om än att jag rört på mig men inte motionerat på så sätt. Tyvärr blev mina joggingskor kvar hemma i lägenheten så jag fick ta ett par andra men det var inte så bra, fick ont över vristen men så är det. (inneskor till gym, inte avsedda att pw'a i eller springa)

Tog ju med dom hem i helgen för jag vet att det blir mycket att gå och att man behöver byta skor för fotens bästa. Men nu ska jag hem på söndag igen så nån katastrof är det inte men retfullt likaväl.  Att hjärnan inte hänger med....... 😖

Igår hände inte så mycket.... Jag kokade en skål äppelkräm på de pallade äpplena, gratis är gott vet ni  😄Jag fick ge mig in en snabbis till stan på eftermiddagen för att skriva på ett papper men då klockan var 15.15 så iddes jag bara inte åka hela vägen till GS för att handla. Dels är det mycket folk där vid den tiden, dels är det sjukt långa köer ur stan så det fick bli den lokala affären.

Well..... kommentarerna till helgens Höstweekend där hemma börjar strömma in på Ölandssidorna. Jag blir uppriktigt rädd för vad för sorts folk det finns runt omkring oss......... 

Det är kommentarer att "hoppas ni får Corona så ni dör....." till de som besökte Öland i helgen. Många sitter å spyr ut sitt hat mot de som kommer till Öland, dom tycker dom kan stanna hemma å inte dra Corona till Öland.  Samtidigt är det de som välkomnar folket för att handeln ska gå runt. Att man både kan besöka ön OCH hålla avstånd till andra, det går inte in i vissa huvuden.

Som en skrev: Om du har problem att du tycker att andra kommer för nära så kanske det är DU som är problemet........ Kanske det är DU som inte håller avstånd....... 

Av det jag såg så sköttes allt utmärkt !! Affärer, cafeér, öppna platser. Med avstånd, handsprit å dyl, det enda var "öltältet" utanför en pub men det är upp till de som besöker tältet, inget jag lägger mig i.  Men jag hade inte gått in där å satt mig..... 

Jag brukar inte ge mig in i såna trådar men en gång kunde jag inte låta bli.  En kvinna ondgjorde sig över att programledarna i TV4 inte höll anstånd i studion. Jag skrev att hon skulle sitta längre från tv´n så slapp hon riskera att bli smittad. Då fick jag svaret att hon minsann jobbade inom vården och att hon var en av få som FAKTISKT tänkte fler än sig själv. Men jag svarade att när jag tänker på mig själv så per automatik så tänker jag på andra. Jag tar avstånd för min egen del, alltså tar jag då även avstånd för andras skull. Men det gick inte in där.........

Vissa påstår att det var preciiiiiiis lika mycket folk som en vanlig Skördefest men så var icke fallet.  Visst var det folk men inte ens som en dag i juli, än mindre som en ordinarie Skördefest. (Den drar ca 300 000 pers) Men de som var där handlade vilket är roligt för de som lever på det, man kan ju inte låta allt dö ut. Pratade med en kvinnlig affärsinnehavare i söndags när vi gick en runda på stan, hon hade tappat ungf 25% mot en ordinarie Skördehelg. Skördehelgen är den sista stora helgen på Öland, sen går det i idé. För åretrunthandlarna är det en tillskott inför den stendöda vintern, för en del är det ren överlevnad för att kunna hålla öppet vintertid.

Men det finns alltid folk med foliehattar på sig där det inte går att komma igenom skalet eller så kan inte tankarna komma ut utan det blir kortslutning. Men att dom är så många gör mig rädd på riktigt.....

Nog om det...... Igår blev det klassisk spagetti och köttfärssås till middag, idag blir det ännu en klassiker: Falukorv i ugn med potatismos och gröna bönor. The good old swedish housemanfood 😊

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg