Då.....


..... är jag tillbaka i blåbär å lingonriket igen....

Jag blev väl i stort sett klar med lägenheten i tisdags men så skulle jag ju till tandläkaren igår morse kl 7.30. Jag tänkte ju att jag är alltid vaken vid den tiden ändå men satte min klockradio jag har där på 6.30. Jag vaknade strax innan 6 men tänkte att den ringer ju sen så jag slumrade av å till men till slut undrade jag varför den inte ringt. Vänder mig om, då är klockan 7.05......

Bah !!!! Upp, åt lite frukost, borsta tänderna å gick över gatan så var jag där. Det är tur att det är nära när man vaknar med så kort om tid. Rensade tandsten vilket skulle gjorts i april men pga Corona så ställdes ju allt in. Den sjuka tanden fick jag ju dra ut akut en lördag i början på april så det problemet är ju redan löst. I övrigt tyckte hon det var rent å fint så nu är gaddarna rustade för ytterligare ett år framåt, nästa undersökning är planerad till nästa höst.

Sen var det dags att åka på 90 års uppvaktning. Min rara gudmor fyller 90 år idag men det passade bättre igår så jag åkte dit med blommor från både mig å mina föräldrar. Fantastiskt pigg å vital för sin höga ålder, att man är lite trött hör till så hög ålder. Den är benen å ryggen som inte hänger med riktigt, hon slet ut sig på Systembolaget där hon jobbade i många år. På den tiden var det inte som en lösgodisbutik som det är idag att man plockar vad man vill utan dom hämtade ju allt. Alla ölbackar, alla vin å vodkaflaskor fick dom bära. Dom hade säkert handtruckar men när dom inte kom fram med dom så var det att lyfta å bära. Men hon är pigg å klar i huvudet, hör bra för så hög ålder så det var riktigt roligt att träffa henne å hennes dotter. 

Hon kom från Finland som 20 åring från den svenska delen av Helsingfors, dom var förbjudna att prata finska i skolan har hon berättat. Hon träffade min pappas kusin, ett par år senare föddes deras dotter men maken avled för 10 år sen. Oj, så roligt vi har haft med dom under min uppväxt 😊

Jag iddes inte åka tillbaka igår eftermiddag, det blev rätt sent så jag stannade till idag. Då inget hänt med min fönsterbrädor som jag ringde byggbolaget om i måndags så ringde jag ett annat nummer som det stod byggledare på. Det var en helt annan person att prata med, betydligt mer tillmötesgående å trevlig än den i måndags. Han tyckte det var rent för jävligt att dom satt upp det trots mina direktiv att INTE göra det. Är dom osäkra ska dom ringa lägenhetsinnehavaren, jag hade skrivit mitt nummer på lappen men det var ingen som ringde. Han hade ju full förståelse för hur förbannad jag blev så han skulle åtgärda det samt skadorna på väggen efter alla hål som kommer bli. Jag fotade av min lapp, skickade den via sms till honom så han får själv se att det stämmer.

Besiktning blir väl på måndag, städbolaget kommer på tisdag å rengör fönstren. Nu satte jag en lapp på alla fönsterhandtag att dom måste dra ner persiennerna å skärma av när dom är klara för det blir en som en bastu annars samt att solen bleker möbler å allt annat. Men jag får väl skicka dit lill-loppan på onsdag för att kolla så det verkligen blir gjort.

Fantastiskt fint väder här hemma, på ön har det varit halv storm större delen av tiden men varmt å skönt iaf. Imorrn ska vi ut å se om vi hittar kantareller, middag imorrn kväll beror på om vi får nån kantarellskörd eller inte. Det ska ju bli sämre väder lör-sön så man får passa på

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg