1a advent...


Min nya stjärnfyrverkeriboll i vardagsrummet :)

.... kryper allt närmre.....
Hittills idag har jag bakat lussebullar o pepparkaksmuffins o nu ska jag strax fortsätt städa köket o resten av badrummet.
Har läst på bl a Kakaobönans blogg o Ergo's blogg om städningens vara elr icke vara.
Kakaobönan frågade vem man är, den coola som slänger upp lite stakar o stjärnor på fre-lör elr den som är petig o städar precis ALLT??
Jag får nog sälla mig till den sista skaran, i år har jag varit EXTREMT petig...

Igår plockade jag ur hela badrumsskåpet, diskade glashyllorna, torkade ur skåpet, torkade av varenda jävla ögonskugga, rouge o parfymflaska..
Jag har nog en skruv lös... :(
Dessförinnan har lampor tagits ner, glaskupor diskats, 3 av 4 fönster är tvättade, ska ta köket idag.
Sängar/soffa har flyttats, lister har dammsugits....
Torkat fett på ovanskåpen, idag ska jag ta köksluckorna.
Imorrn åker sängkläderna i tvätten, hallen o golven ska tvättas så är jag klar sen..
Men jag har ju inget annat att lägga tiden på... :(

Satte upp balkongslingan igår men jag har inte tänt än.
Ljusstakar o stjärnor hänger/sätter jag upp på fre, som kära S sa i sön i bilen på väg till dans när vi diskuterade det, att "nån jävla ordning får det vara..." =))
Åh, han e för härlig den gode S.... =))

Fick frågan om receptet på mina lussebullar jag bakat idag o här är det:

Världens bästa lussebullar:



ca 45 st

50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
1 brk kesella lätt
2 påsar saffran (1gr)
1 dl vit sirap
2 tsk salt
15-17 dl vetemjöl

Smula jästen, smält smör o ha i mjölk tills fingertemp, slå det över jästen o låt lösa sig.
Tillsätt kesella, saffran, sirap, salt o mjöl till en smidig konsistens.
Låt jäsa ca 40 min.

Stjälp upp på bakbord o knåda samman, dela i 2 delar o baka ut önskad form.
Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
Pensla med ägg o tryck i russin om så önskas.
Grädda i 250C ca 8-20 min.

En variant är att baka snäckor med nutella.



Kavla ut en degbit till en rektangulär platta, mjukgör lite nutella i mikron, bred på det o rulla ihop som en rulltårta.
Skär bitar som kanelbullar, låt jäsa på plåt o pensla med ägg o grädda i 250C ca 8-10 min.
Sikta över florsocker vid servering.

Har även bakat pepparkaksmuffins :)


100 gr smält smör
2 ägg
2 dl ljust muscovadosocker
(jag tog råsocker..)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk pepparkakskrydda*
1 dl filmjölk elr nat.yoghurt
½ dl lingonsylt

Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt det smälta, avsvalnade smöret, filmjölk o lingonsylt.
Blanda de torra ingredienserna o ha i det i äggsmeten.
Häll upp i höga muffinsformar elr muffinsplåt, grädda i 200C ca 12-15 min.
*Jag hade ingen färdig pepparkakskrydda så jag tog 1 msk kanel, 2 tsk ingefära, 1 tsk mald nejlika.

Lingonfrosting:
200 gr philadelphiaost
50 gr mjukt smör
2 dl florsocker
2 msk lingonsylt.

Vispa samman frostingen, bred elr spritsa på det på muffinsen o dekorera med lingon.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HA EN BRA LILL-LÖRDAG !!

Kommentarer

  1. Ja nån ordning får det va! Mina åker nog upp imorgon men tänds inte förrän söndag!

    SvaraRadera
  2. Hör nog till dom där som bara slänger upp lite grejer, hehehe. I år blir det absolut inget pyssel o krafs, ingen speciell julmat heller, ska fira julafton hos sonen. Skönt!
    Men till PÅSK!!!!!!! Då blir jag som du e nu.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  3. Jag älskar Nutella, det verkar fantastiskt gott

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg