Grått o trist...

.. är det ute.
Inte min dag idag... :((
Började så bra med god frukost men sen sket det sig..
Åkte o handlade, tog fel på flera saker, kassören hade så satans brått att jag inte hann med mina rabattkuponger...
*suck*...

Fattas bara att gnällgubben under mig hade kommit ut o klagat på att jag körde fram bilen o fixade med spolarvätskan oxå...
Jag köpte konc spolarvätska på ÖoB igår så nu har jag nog spolarvätska för hela vintern..

Har satt en deg till morots o havrerutor.
Mamma bjuder på middag så det behöver jag inte bry mig om, det blir rotmos å fläsklägg.

Ikväll kl 21 på 1an i "Veckans brott" så återväder Leif GW o Camilla till Öland o Flakeböle.
Då ska polisen berätta hur dom löste mordet på paret som mördades i dec förra rået.
Han fick sin dom i fredags, livstids fängelse.
Han ska överklaga men jag hoppas innerligt att Hovrätten står fast vid domen, bevisen är så övertygande att en 10 åring hade fattat det.
Jag var bekant med de mördade paret, dom var gäster på mitt bröllop för 16 år sen.



Morots o havrerutor.

6 dl vatten
4 dl havregryn
Koka upp vattnet o slå det över havregrynen o rör runt till en gröt, låt svalna till 37C.

50 gr jäst
1 dl nat.yoghurt
½ dl rapsolja
2 msk sirap
2 tsk salt
1½ dl havrekärnor
4 dl finriven morot
13-14 dl rågsikt.

Smula jästen över grötblandningen, tillsätt resten av ingredienserna till en smidig deg.
Låt jäsa ca 40 min.

Stjälp upp på bakbord o knåda samman.
Man kan göra på 2 sätt.
1. Kavla ut en platta o lägg i en långpanna, smord elr med bakplåtspapper.
Skåra ut rutor o låt jäsa ca 25 min.
Pensla med vatten o stör över havregryn o havrekärnor.

2: Kavla ut en platta på bakbordet, skär sedan ut rutor med kniv elr bakplåtsskrapan.
Lyft över dom på bakpappersklädd plåt o låt jäsa ca 25 min.
Pensla med vatten o strö över havregryn o kärnor.
(Jag skippar det, tycker bara det skräpar ner...)

Grädda i 225C ca 15-20 min beroende på tjocklek på degen.
Låt svalna under bakduk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg