Hur mår...



... våra hjärnor??
Ja, det var rubriken i "Fråga doktorn" i svt1 igår.
En ung hjärnforskare, Katarina Gospic var gäst.
Inslaget handlade om vad långvarig stress, arbetslöshet o hur hjärnan tar hand om ett svårt sjukdomsbesked t ex påverkar hjärnan.
Att ständigt vara "uppkopplade", att ständigt låta hjärnan matas med brus o sus o aldrig låta den vila.
Om hur immunförsvaret påverkas o andra sjukdomar som följer långvarig stress.
Att mycket av hjärnkraften går till spillo när den hela tiden måste "stänga av" oviktiga saker för att fokusera på det som är viktigt...

Att skriva ner saker på papper låter hjärnan vila så "tuggas" det inte om o om o om igen i hjärnan, det är ett sätt att låta den "vila".
Hon har ju skrivit böcker, tyvärr har jag inte nån av dom men jag skulle vilja ha dom.
Jag är mycket intresserad av hur hjärnan funkar, hur den påverkas av olika saker mm anl av min utbrändhet o känslighet för hjärnstress.

Så välj era strider o förbered elr skippa olika saker som känns för mycket så här i advents o julhetstider..
Å skriv ner på lappar ;)

Gjorde ju ett inlägg a la tjolahoppsan idag på fb utan att skriva ut varför.
En del trodde jag fått jobb men tyvärr inte.. :(
Det var lite ironi i det för jag hade bara dammat bokhyllan o dammsugit soffan.
Då har man inte mycket hjärnstimulans när man blir glad av en sån sak..

Det har varit tungt ett tag pga just för lite hjärnstimulans såsom dans för mig t ex.
Ett ypperligt exempel på vad hon pratade om igår.
Hur jag mår såååååå ofantligt mycket bättre med dans emellanåt än när det går veckor/månader mellan ggr.
Kontakten med danspartners, motionen, hela upplevelsen...
Men foten o ekonomin har ju satt stopp för det o då blir det ännu tyngre..

Men idag har armarna gymmat ordentligt, jag har piskat mattan under soffan.
Gjorde i ordning fönstret i vardagsrummet igår o insåg idag att jag fick plocka bort allt igen för att få in sladden till balkongslingan genom just DET fönstret..
Dööööööööh.... säger jag bara..
*suck*

Pratade med tonåringen igår att vi skulle baka lussekatter idag ef skolan.
Om nu den lilla Loppan kommer ihåg det förståss...
Ska iaf inte tippa alla hennes lussebullar på golvet denna gg :P

För 2 år sen skulle jag sätta in hennes lussebullar av div olika form o storlekar.
Släppte plåten 1/10 sek för tidigt så den vickade till, väljästa, knubbiga, tunga lussebullar på bakplåtspapper kommer farandes som på en rutschkana rätt ner i golvet.
Men papperet vek sig dubbelt så degen hamnade inte på golvet iaf men formen på dom blev ju totalsabbade :)
Så DET ska undvikas i år =))

Strålande sol o kallt imorse, -2.9.
1a riktiga frostnatten tror jag här iaf.
Men det är ju ett fantastiskt väder så sent i november..

Nähä, dags att återgå till adventsstädningen..
En tur till affären får det bli oxå...

HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

  1. Ja, nu är det kallt, inser att jag skulle behöva "slå in" lite växter i trädgården. Hoppas denna natt inte tagit dem...
    Nog är det illa med stress alltid. Har haft en period där ord tappas/bara inte finns där när jag skall säga dem, sovit dåligt...
    Listor är inte dumma att skriva. Jag skriver upp nästan allt annars skulle jag inte orka, jag måste skriva upp och sedan "släppa" saker. Inte bra med för mycket stimuli...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har otroligt svårt i dag att hantera och klara av stress.
    Hjärnan bara stänger ner när det blir för mycket.
    Tror aldrig jag blir som jag tidigare var.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nä Millan, det blir inte jag heller... :(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg