Ett fantastiskt...

..... novemberväder är det, strålande sol heeeela veckan !!!!
Å så kan jag inte vara ute o motionera :((
Kan kan jag men det blir ju (förmodligen..) kryckor efteråt... :((
Hoppas få svar på röntgen snart om det är stressfraktur elr nåt annat....

Imorrn blir det ju iaf LS =))
Kl 21.30 drar expresståget igång nere på "Brunnen".
Det tråkiga är att det florerar så mycket "skit" runt dom, bl a om Lasse S avhopp förra våren.
Jag har ju honom på fb o förstår att han e besviken o att det varit stridigheter men jag tycker det är fel att gå ut till allmänheten om det.
Vad som föregick avhoppet o stundande strider vet vi absolut ingenting om o då ska man inte ta ställning.
Jag går på LS för deras musik o visst saknar jag Lasse S, hans röst fattas, den var så speciell kontra Olle's mörka whiskeyröst, den kombon var unik o en stor del a framgången tror jag.
Det är synd att dom som spelat ihop i 45 år är bittra fiender idag.
Verkligen sorgligt... :'(

Lika beklämmande är att det alltid florerar rykten om att Olle skulle ha problem med spriten.
Det har alltid å det bestämdaste dementerats o jag tror inte man kan hålla på i så många år om man har (svåra) alkoholproblem.
Hans skakningar beror på Familia tremor o nu har han ju även drabbats av diabetes typ 2.
Men jag hoppas han tar hand om sig så vi kan få njuta av dom ytterligare några år...
Jag tycker bara folk ska sluta prata så mycket skit, inte bara om dom utan om allt som ingen mer än de berörda vet anledningen till..
Världen skulle bli trevligare då.....

Denna dag då??
Har bakat en vallmokrans att ha till kycklingpajen ikväll o satte precis in pajskalet att förgräddas.
Ska göra citronmousse till efterrätt.
Tvättmaskinen går nere i tvättstugan så jag får snart springa ner dit.
Vaknade strax innan 8 o kom på jag hade tvättid idag...
Ja, sicket snurr innan jag kom ner..
Så nu e det bara disken kvar..*suck*...


Kycklingpaj m bacon:

Deg:
75 gr smör
2 dl vetemjöl
1 dl dinkelsikt
3 msk kesella
2 msk vatten.

Mixa ihop degen i matberedare, kavla ut o klä en pajform ca 26cm/diam.
Nagga botten o ställ i kyl i 20 min.
Förgrädda i 10 min i 200C.

350 gr kyckling, grillad elr rå.
1 gul lök
1 pkt stirmlad bacon
2 msk smör
1-2 vitlöksklyftor
sallt-peppar
3 dl riven ost
3 ägg
3 dl grädde
2 krm salt
1 krm peppar
1 dl strimlade soltorkade tomater
Ruccola, oliver

Skala o hacka lök, strimla kycklingen, fräs bacon lök, kyckling i smör
Pressa i vitlök o krydda.
Lägg ost o kycklingblandn i pajskalet,vispa ihop äggstanningen o slå det över, strö över tomatstrimlorna.
Grädda i 200 C ca 40 min.
Strö över oliver o ruccola elr servera med en fräsch sallad.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Vallmokrans:

25 gr jäst
3 dl mjölk elr vatten
2 msk rapsolja
1 tsk vit sirap
1 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

Ljumma vätskan o slå över den smulade jästen.
Tillsätt övr ingredienser o mjöl till en smidig deg.
Låt jäsa ca 30 min.

Stjälp upp på bakbord o knåda samman, dela i 2 delar.
Trilla varje del till en 60-70 cm lång snodd.
Sno dom runt varandra o vrid ihop till en krans, nyp ihop ändarna.
Låt jäsa 20-30 min, pensla med ägg o strö över vallmofrön.
Grädda i 225C ca 15-18 min.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Citronmousse 6 prt.

3 pressade citroner
1½ dl socker
2½ dl vatten
5 blad gelantin
2½ dl grädde
Lemoncurd

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten.
Koka citronsaft, socker o vatten i en kastrull tills sockret lösts upp.
Krama ur gelantinbladen o smält ner i citronsaften.
Vispa den kall i vattenbad. 
Vispa grädden o vänd ner den i citronblandn.
Lägg en klick lemoncurd i botten på ett glas, skeda upp citronmoussen o låt stå kallt i 4-6 tim.
Servera med blåbär på toppen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HA EN TREVLIG HELG !!!

Kommentarer

  1. Åhh, vad härligt att ni har sol! Då får jag väl glädjas med er då, då det inte är soligt här. (Jo, just nu, men det skall ändras till kvällen..) Hoppas du får det bra i morgon och att du snart får svar om fötterna..

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ja du, skitsnack klarar man sig utan i alla fall sådant.
    Vilken god mat, ska prova citrongrejen det lät gott.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg