En sån dansafton.....


... det blev till Kindbergs i anrika Blomstermåla Folkets Hus.... =))
Skosulorna pyrde o svetten lackade.... =))
Det var liiiiiiite ont om "gott om folk", väldigt tunt när vi kom, vi tog av oss jackorna när 1a tonerna drog igång men det fyllde på lite mer som tur var.
Samtidigt så var det enbart dansfolk där så jag dansade nästan alla danser trots den något magra (till antalet) publiken, det var nog bara 5-6 st låtar jag stod vid sidan av.
Frivilligt dessutom :)

En helt sanslöst rolig kväll, dom gav verkligen järnet !!!
Dom "stod på" för fullt !!!
Å då är dom, likväl många andra som allra, allra bäst !!!
Wahlströms var det, LS är det, Kindbergs, P-H's m fl.. 
Det är då man verkligen ser spelglädjen !!

Å ni vet ju vid detta laget att jag en buggare, fox är skönt att bryta av med för att hinna andas men det är buggen som allra, allra roligast !!
Samtidigt så är jag konservativ, är det bugg så är det bugg, är det fox så är det fox...
Nån gg är det kul att foxa snabbt till en bugglåt men annars vill jag ha det klassiskt..

Å buggade gjorde jag, så galet roligt !!
Underbara M dök upp, sprang på honom i höstas. 
En person som man aldrig dansat med innan, där varje steg sitter direkt, en person som precis som jag gillar rockig bugg o som utnyttjar det till fullo !!
Å givetvis är duktig på att föra....
Jädrar vad lätt på foten man är då ;)
Då är man på en nivå som är svårslagen..

Sprang på en riktig legend inom dansbandsbranschen igår kväll i Blomstermåla, Gunnar Berlevik.
Bild fr Kindbergs fb-sida..


Han var basist i fd Tonix som kom fr Timmernabben.
Tonix var ostkustens stora namn på dansbandshimlen på 70 talet o en bit in på 80 talet.
Här gott folk, snackar vi nostalgi..... ;)
Utedansbanor, kulörta lampor, prassel i buskar å snår, mygg-å-jävelskap, chokladhjul, kaffe-korvförsäljning mm...
Å en liten hutt i bilen elr 2 ute i busken.. ;)


Ja, mitt hjärta brinner för den svenska dansbandsmusiken..
Det är den sanna, svenska folksjälen.....
Hur många av er hade varit födda om det inte varit för en utedansbana nånstans i vårt avlånga land??
Tänk om alla gamla folkparker o utedansbanor's golv å väggar kunde tala??
Om alla de tusentals å åter tusentals fötter som nött golven..
Om brinnande passion, om heta blickar över dansgolvet, om svartsjuka, om brustna illusioner mm...

För mig har dansbandsmusiken gått som en röd tråd genom livet, ända sen jag å syrran stod på pappas fötter hemma i köket.
När jag var liten fanns det nåt som hette "Köpingsviks festplats.."
Vi snackar mitten av 70 talet här.. :)
Det kostade typ 5 kr för vuxen o 2-3 kr för barn att gå in.
Där uppträdde alla på den tiden stora svensktoppsartister, Paul Paljett, Svenne&Lotta m fl på en skranglig lastbilsscen...

Där fanns chokladhjul, tombola, en hästkarusell, kaffe, korvmojj, ett tält med leksaksförsäljning o längst bort i dungen låg en liten ranglig utedansbana med kulörta lampor runt om..
Där spelade väl dåtidens B-lag inom dansbandsbranschen, Lundegård drog dom stora dansbanden,  men där började jag o syrran kliva omkring på dansgolvet.
Senare byggde dom en cykelväg fr Bghm till Köpingsvik till pappas stora glädje då vi kunde cykla själva o han slapp köra.

När jag var 15 blev jag bilfrälst med allt var det innebär med läckra bilar, tattoos, rock'n'roll o rockabilly...
Och den svenska buggen kommer ursprungligen fr den amerikanska rock'n'rollen på tidigt 60 tal.
Sen har den utvecklats till den svenska "dansbandsbuggen" som den är idag, som den brukar kallas lite föraktfullt bland de finare kretsarna.. 
Men Sverige är ganska ensam om en företeelsen att gå ut o dansa på det sättet, det enda land som väl har nån form av dansbandsmusik är ju Norge.
Men dom går ut o roar sig på ett annat vis, det är mer konsert för dom.
LS är ju kungar i Norge o Olle är Gud Fader själv ungf...

Så dansbandsmusiken, rock'n'rollen o rockabillyn har gått hand i hand genom hela mitt liv i stort sett.
Det var väl övre tonåren när man gick på Sandra, då var man lika mycket på discot som inne på dansgolvet.
Men det har alltid funnits som en röd tråd genom hela livet....

Å på lör spinner vi loss till bästa Sannex i Parken i Växjö om inte snöhelvetet elr annat ställer sig i vägen...

Fick mig dock 2 viktiga lärdomar igår:
Kolla så ditt splitternya linne sitter som det ska även när du rör på dig o inte bara står still framför spegeln hemma INNAN du ger dig iväg.... :P
Ett linne i loosefit m spagettiband som hänger perfekt när du står framför spegeln sitter inte lika bra i buggens virvlar...
Å vilket sjå jag hade att hålla det på plats, tur jag hade snygg bh på mig.. !!
Löste det långt om länge med att sno in axelbanden innanför bh-bandet så höll det sig nåt sånär på plats...
Får bli ett par motveck bak o korta axelbanden något....

Lärdom nr 2:
Ha INTE vita trosor på dig när du har splitternya mörkblå jeans på dans o du blir svettig....
Dom trosorna kommer aldrig nånsin bli vita igen... :)

Dagen har börjat med ett besök på gymmet men endast för invägning inför viktutmaningen.
Jag ska köra ett lättare pass idag men jag måste nog vila lite till innan samt få i mig frukost.

Måste avsluta med en stor hit fr Tonix storhetstid :)
"Flyg din väg.."
Hade varit roligt att veta vilket år men det måste va 70 talet nån gång...



HA EN BRA DAG !!


Kommentarer

  1. Det låter roligt med dansandet.
    Själv har jag aldrig varit förtjust i dansbandsmusik.
    Har väl alltid varit mer svartrockare, sprungit på konserter osv..
    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg