Ramlade...


... in i "Vetenskapens värld" igår strax ef kl 20 o det handlade om Sandby Borg på s.ö.Öland.
Om alla de kroppar de hittat vid utgrävning o allt guld.
Fantastiska guldskatter ligger nergrävda på denna Ö.. :)
(Det är fler än en bonne' som fått upp en guldring/krans när dom plöjt...)
Bara så ni vet så har det bott folk på denna Ö sen urminnes tider (nåja, nästan iaf...)
De guldmynt de hittat därnere är daterade till ca år 420-480.
Inte illa.. :)

Bl a låg oerhört värdefulla guldsmycken nergrävda på exakt samma vis  i 5 av husen, förm har kvinnorna velat gömma dom för plundrare o kommit överens om hur men aldrig kunnat återvända av nån anl o hämta dom.
Elr så dog dom.....

Kropparna ligger mycket typiskt placerade..
Unga män innanför dörrarna o kvinnor o barn längre in i husen.
Alltså försökte nog de unga männen skydda kvinnorna o barnen.
Men det var rena människoslakten, hu vale säger jag...
Det är många hugg i kropparna o måste varit ett fasansfullt lidande..

Nu e ju inte jag nån historiefanatiker så vad vill jag nu säga med detta??
Jo, att vi ölänningar är "tuffa" av oss (lite spec enl många..) :)
Vi har varit med länge på denna karga Ö, ni blåser inte kull oss i första taget.. ;)
Vi står väl förankrade i den öländska kalkstenen o vet vad vi vill.. :)
Men det bjuder jag på, tvättäkta ölänning som jag är  ;)

Nu lämnar vi arkeologin o återvänder till nutid :)
Tja... näe.. blev inte så mycket gjort igår, tröttis-masken vann över sinnet :(
Men idag fick den sig en spark in da a**...

43 min pw o lika länge på gymmet.
Var så trött i benen när jag kom hem så jag nästan mådde illa..
Ja, jag mår ju inte illa i benen men ni fattar.. :/
Har ätit mackor med ägg så energiförrådet är påfyllt.

Å då undrar ju den vänlige, hur gåååååår det??
Jo, tack, rätt bra...
Provade en fin figursydd blus i lör, jag köpte den i aug men i sept var den för liten.
Jag hade nog kunnat knäppa den men då hade det vällt ut väljäst deg mellan knapparna :(
Men se på tusan, den satt löst ledigt o perfekt i lör :D
Jag har inte vägt mig o det ska jag inte göra förräns mån-tis nästa vecka, inte oftare än varann vecka.
Hinner inte hända så mycket på en vecka som är bestående så därför avvaktar jag med 2 veckors intervaller.

Som sagt, tröttis-masken hade överhanden igår så idag får det bli lite uppryckning.
Diska, en tur till affären o sen baka mannagrynsbullar.
Har aldrig bakat såna innan så det ska bli spännande.
Har ätit upp hela förrådet av portionsbröd så nu måste jag baka lite igen.

Middag får bli frys-skafferirensning, jag har 100 gr nötfärs, en halv lök i kylen, en liten brk kidneybönor.
Kan kanske hitta nåt tortillabröd i frysen oxå så får det bli middag.


HA EN BRA DAG !!!

"Asta" jeansen fr Lindex a 399 kr gör underverk med en 3 barnsmammas trötta figur :)


Kommentarer

Populära inlägg