8e Mars....


Ja, denna dag är det ju Internationella kvinnodagen o även en historisk dag då Vasaloppet körs för första gången någonsin 2a söndagen i Mars...
Allt pga skid-VM förra veckan..

Såhär på Vasalopp/Internationella kvinnodagen så var det inte tillåtet för kvinnor att åka Vasaloppet förräns 1981, allt pga av en kvinna som var förklädd till man som avslöjades 1978.
Första Vasaloppet kördes 1922 som om några år är det 100 års jubileum, inte illa.
En kvinna åkte 1922 men året efter förbjöds det för det ansågs var "för jobbigt" för kvinnor..
Jaha??
Men hon tog ju sig i mål???

Idag blir det nog en blöt tillställning för de som åker, snön är på väg att smälta bort o lär försvinna än mer under dagen så de som kommer sist i mål får nog en jobbig resa.
Nu vet ju de flesta av er som läser mig mitt oerhört sparsamma intresse för sport så nu undrar ni kanske varför jag är så intresserad av just Vasaloppet???
Jo, för det 1a är det en historisk händelse....
För det 2a så är det en oerhörd prestation att åka det, vare sig du är motionär elr elit.
NIO f--king jävla MIL.....
För det 3e så är det det enda sportevenemang mina föräldrar varit intresserade av, framförallt pappa.
Han har ju minnen från när dom lyssnade på det på radion hemma hos farmor.
(Första gången det sändes i radio var 1925 o i tv var året 1966)
När jag var barn så fick vi äta frukost framför tv'n men det var enda gången också, annars fick vi minsann sitta vid köksbordet.

Jag har gjort likadant med mina barn, har gått upp o bakat scones, dukat fram extra smaskig frukost.
Jag var ganska strikt att maten skulle ätas vi köksbordet, likaså min exmake.
Ingen av oss ville ha barn som sprang omkring med mat o kladdade överallt som vi tyvärr såg hos vissa bekanta men när det var Vasalopp så åt vi frukost vid tv'n.
Jag bakar ytterst sällan scones nu för tiden men idag har jag gjort det.
Halverar receptet å det går jättebra...
Jag äter så nyttiga frukostar varenda dag så nån gång kan man lyxa till det med nybakade scones..

Va det gäller Internationella kvinnodagen så är jag tacksam att jag bor i Sverige.
Ibland tycker jag det gnälls för mycket i detta land även om det ftf finns en del att göra.
Men vi är oerhört priviligerade till skillnad från många andra.
Vi är fria att göra vad vi vill..
Vi kan jobba o tjäna våra egna pengar..
Vi får klä oss som vi vill utan att polisen kommer o arresterar oss för att en hårtest slinker ur slöjan..
Du kan leva som ensam mamma utan att bli utstött o förvisad ur samhället..

I många länder är övergrepp på kvinnor ett billigt sätt att föra krig..
Länder där flickebarn dödas för att dom är flickor mm....
Fantastiska Malala gör ju en otrolig insats för flickor i framförallt Pakistan men även i många andra länder...

Idag är det också födelsedagskalas för mina kusinbarn, S å I.
De föddes samma dag med 3 års mellanrum just på Internationella kvinnodagen.
Inte illa gjort av mamma A :))
Ska ju bli årets varmaste dag dessutom så det kanske kan bli en stund i solen på deras altan...... :))

Pratade med Kärleken igår kväll, han funderar på att åka hem till Polen över påsken o undrade om jag ville följa...
Så klart jag vill, vi får se vad det kan bli av det....
Har aldrig varit i Polen, inte ens en kryssning så det skulle vara jätteskoj...
Är så oerhört vackert där nere i s.v Polen ( 6 km från tjeckiska gränsen..) han har ju visat bilder därifrån o då är våren i full blom.
Dom är ju mycket tidigare där nere än vi här uppe...

Nu gick starten på årets Vasalopp så nu ska jag fixa frukost....


HA EN SKÖN MARSSÖNDAG !!










Kommentarer

Populära inlägg