Den perfekta...



..... frun kan man ju driva med lite.
Jag anser mig absolut inte vara det, mitt bloggnamn kommer sig av en kommentar från "Freja" i min gamla blogg, Blondie67, efter ett inlägg med städning elr mat utbrast:
Den man som får dig får ju den perfekta frun med ditt bakande o städande... :))
Det är taget med glimten i ögat men visst, jag är nog "gammal" i den bemärkelsen.
 
Men jag kan inte förstå dom som opponerar sig, lite skit i hörnen skadar inte, finns roligare saker att göra än att städa, lite skit rensar magen osv...
Men är det inte roligare o trevligare om det är hyfsat rent??
Nu menar jag inte till absurdum, jag bryr mig inte om lite damm på bokhyllan-fönstren men grusiga golv, sunkigt kök o badrum får det att krypa i mig..
Rent o snyggt ger lugn i hjärnan, stökigt o skitigt ger stökig hjärna...
I alla fall för mig..
Nu finns det säkert dom som tycker att jag har all tid i världen att städa o det har jag men jag har ju alltid gjort så även när jag jobbade heltid o hade 3 barn hemma.
Får planera det lite mer då, det är det enda.
Har man tillräckligt stora barn så sätt dom till att hjälpa till med det dom kan.
 
En del tycker jag är knäpp med mitt städande men det finns en orsak.
Jag har väl alltid gillat att hålla fint, gillat inredning o då vill jag inte sätta upp det elr fixa till saker när resten är skitigt.
 
Å när jag flyttade in här för snart 5 år sen var allt nyrenoverat.
Å det är ju så, att håller man efter det med vår-höststädning samt ett par storstädningar däremellan så håller det längre samt blir lätt att städa när man väl gör det.
Man behöver inte använda så starka medel för att få det rent, det i sin tur spar ytorna, dom blir inte slitna när man gnuggar frenetiskt för att få bort fett o smuts o då står dom emot lättare.
Har man bra grejer är det en skitsak att städa...
Man kommer väääldigt långt på bara diskmedel !!
 
Dagens nya golv är behandlade så att dom är underhållsfria, mina föräldrar håller än idag på med att lägga ett lager polish på golvet vid jul för att få dom att hålla bättre.
Men idag behöver man inte det, å andra sidan får man inte använda typ Ajax när man tvättar golven för då förstör du ytan.
Jag fick MYCKET skarpa order när mattläggaren var här att absolut INTE använda nåt sånt utan bara vatten.
Men jag droppar i lite diskmedel för det är milt, tar fett på köksgolvet o det funkar utmärkt !!
 
Gillar verkligen dom här damerna på tv, både de svenska o engelska som städar, dom använder mycket huskurer såsom citron, bikarbonat, ättika mm för att städa.
Riktigt dit sträcker jag mig inte mest för jag inte vet riktigt hur, skulle va kul att ha en handbok i det.
Det jag har är toamedel, Cillit bang för fett-smuts o för kalk-tvålrester, resten är diskmedel.
Jag är ju lite känslig för starka dofter men detta funkar utmärkt för mig utan huvudvärk som följd.
Ättika för att kalka av kaffebryggaren o rostfria kastruller.
 
Jag byter disktrasa varje fredag, tvättar dom i 60C elr 90C vid nästa tvätt.
Jag använder gamla diskhanddukar o slitna örngott att torka med, när disktrasorna börjar bli slitna blir dom till städning av toaletter innan dom slängs.
Å när jag har städat klart så slängs allt i tvättmaskinen o körs på 60C alt 90C så är dom rena o fräscha nästa gång man ska städa.
 
Men om ni läser bilden ovan får ni se utdrag ur en handbok för hemmafruar i USA på 60 talet...
Jag säger bara, jösses......bah !!!
Man blir full i skratt, tror knappt det är sant men så var det.
(om ni klickar på bilden så tror jag det går lättare att läsa det..)
 
Vaknade i morse, huve't fullt med snor, totalt täppt å ösregnade ute..
Kände som riktigt klassisk måndag....
Nåja, förkylning är inte dödlig så man ska väl inte orera för mycket om det......
Nu är det dags för dusch, sen ska jag agera privatchaufför till halva släkten typ i Kalmar på div sjukbesök..
Å jag måste börja ta fram kläder, har inte börjat packa än.....
 
HA EN BRA MÅNDAG !!!



Kommentarer

  1. Håller med dig om att man trivs bättre med lite ordning o visst känner man sig nöjd när det e nystädat.
    Som barn hade jag bacillskräck o inte lite, så jag e ganska stolt när jag kan vänta med städet ibland, hehehehe
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. Snodde bilden till ett helt annat inlägg för att den var så klockren. Ha det gött. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg