Tranan.....


.... kommer i natt...
Jo, nu e det så dags igen..... :))
Barnen sätter ut en mössa eller hänger upp en strumpa så kommer kanske tranan med nåt gott..
Å har man inte varit riktigt snäll så kanske man kan få en riskvist också ;)
Får väl se vad denna gamla ruggiga tranan kan hitta på ;)
Finns ett uttryck: Tranan bär ljus i säng...
Det betyder att man ska gå å lägga sig till sängs innan det blir mörkt.
Min gamla mor var som ett helt uppslagsverk förr, hon kunde alla såna här uttryck o seder, gamla bondepraktikan mm..
Det var nåt varenda dag i stort sett.. :))

Jag är medveten om att detta är en sed som förekommer mest i dessa trakter, sydöstra Småland.
Förmodligen för att tranan kommer flygande från syd mot Sveriges ostkust.
Tranan kommer ju även med våren o ljuset så även jungfru Maria som har sin bebådelsedag imorrn.
Våffeldagen är ju en förvanskning av Vårfrudagen som morgondagen också kallas.
Har bjudit hit barnen på våfflor efter skolan så vi ska smaska i oss det :))
Våfflor med glass o sylt-bär är mums.. :)

Jag är en "gammal" människa på så sätt, jag tycker om att följa traditioner o seder.
Har fått mycket "skit" för det under åren av vissa familjemedlemmar, att det är barnsligt, att man bara oooooorkar hålla på osv..
Men jag tycker det är viktigt att hålla liv i gamla traditioner (inom rimliga gränser förstås) för det är en del av det gamla Sverige som kanske inte finns på samma sätt idag.
Gammal folktro ska man inte förakta...

Likväl gamla huskurer, förvisso var en del rent livsfarliga men många håller än idag.
Kärleken hade en farmor som var en riktig "trollkvinna" :))
Vissa saker han berättar är nästan hårresande men vad gjorde de förr när inga mediciner fanns??

Gårdagen förflöt snabbt o allt blev knas..
Drog ut en runda på morrn, sen hade jag tid för nålar igen.
Det blev sista gången, jag har helt enkelt inte tid nästa måndag.
Jag har fått 8 ggr nu, en serie så det får räcka.
Ev kan jag få "påfyllning" om ett par månader om jag känner att det ökar men nu får det vara så.

Gick direkt därifrån till bilen, åkte upp till min bilmekare o fick nya sommarskor på bilen.
Ner till affären o få iväg ett litet påskpaket till italienskan.
Å vilket styr innan jag fick det färdigt med vikt o annat.......
Försöka knö in så mycket som möjligt när man ändå skickar iväg det.

Ner till mina föräldrar med vinterdäcken då pappa förvarar dom där.
Blev sittandes där en halvtimme o sen hem.
Så klockan var nästan 5 när jag fick chansen att lägga mig o vila efter nålarna...
Somnade givetvis o vaknade kvart i 7...
Ingen middag, ingenting så det fick faktiskt bli en hamburgare å ett stort glas kall cola på grillen här i stan.
Så den dagen blev alldeles knas men det får jag rätta till idag.

Frukost o disk har fixats, ska iväg till Färjestaden i eftermiddag.
En person kommer o tittar på en moppe jag har att sälja, ska försöka tvätta bilen också när jag ändå har den ute.
Så imorrn blir det att dra igång del 2 av den stora vårstädningen.
Gjorde ju en hel del grovjobb förra veckan så det är skönt att det är klart.

Vaknade idag med strävhet i halsen o lätt känsla av förkylning...
Villintevillintevillinte...... :(
Men hellre denna veckan än nästa om det nu nödvändigvis måååste förkylas lite..

 
HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg