Lördag......

.... morgon har det blivit...
Har inte bloggat sen i tis o jag har inte haft datorn på sen i onsdags.
Rätt skönt med ett uppkopplingsbrejk ibland, har bara kollat av fb via mobilen nån gång då å då under dagarna..

I tis eftermiddag så bakade jag mandelkubb till lill-loppans stora förtjusning.
Det försvann raskt 3 st medans dom ftf var ljumma.. :))
Fick mess igår av henne att det snart inte finns några kvar.. :))

I ons förmiddag drog jag ut på en pw på knappt 5 km o sen till gymmet.
Hua så tungt det var, men skönt ändå....
Städade av lite hemma, bytte sängkläder, skakade o fräschade upp det.
Hade en gigantisk tvätt i ons kväll, hade inte tvättat på 2 veckor o så lakan handdukar till det.
Gjorde en lufsa till middag till mig o lill-loppan, hur längesen som helst sist o det är inget jag gör till mig ensam.
För en oinvigde så är det Ölands nationalrätt nr 2 efter kroppkakor med i stort sett samma ingredienser som kroppkakor men man gör det i långpanna med fläsket ovanpå ist.

I tors packade jag lite, begav mig till anställningsintervjun o sen åkte jag till Kärleken.
Intervjun gick bra men jag vet inte än om jag får det.
Skulle nog ta ett par veckor sa hon.
Jag hoppas iaf jag får besked innan vi åker till Polen skärtorsdagen.

Igår jobbade han så jag var ensam hemma så jag drog ut på en pw-löptur tidig förmiddag.
Vi gick den rundan en gång i början på januari så jag var lite osäker på vägen.
Men det gick bra ända tills jag nästan var framme i Ingelstad, där tog vi en genväg o det gjorde jag nu också..
Det var bara det att jag hamnade inne på en lagårdsplan o där tog det stopp :))
Jag tittade mig omkring, fick se en "ko-stig" o tänkte aha, dääääär var det....
Öööööh......näe....den tog slut den också, s k dead end..
Så det blev att springa över sten o åkermark tillbaka till vägen igen.
500 m längre bort fanns genvägen :))
Men det blev nå fel för runkeeper stoppade nånstans i Ingelstad så distansen blev för kort.
Får lägga på ca en kilometer så ungf 7 km blev på knappa timmen.
Men sist 1.5 kilometern fick jag springa landsvägen o det är otäckt när lastbilarna-långtradarna kommer, mössan höll på å flyga iväg av suget som blev.
Å dom saktar ju inte in när dom möter enn på vägen...

Efter frukost o dusch så begav jag mig till affären.
Köpte vaniljkvarg, frysta bär, en tidning o lite annat.
Så lunchen blev vaniljkvarg, keso, hallon-blåbär, en macka med skinka o avokado o sen satt jag på altanen i det fina vädret.
Men det drog lite kallt fr sjön så det fick bli tshirt på.
Å preciiiiiis när jag slumrat till kom en flugjävel o klampade på ena ögonlocket...
Bah... :(
Lagade inkokt lax, pot, romsås o broccoli till middag igår.
Så makalöst gott det är å så enkelt !!

Tittade givetvis på Lets Dance igår..
Kan inte fatta att Jonas B hamnade bland dom sista på trappan o jag tycker Jonas H kulle åkt ut ist för han var sämre än Simon.
Tror tyvärr Simon fått lida för att han är tillsammans med Läckberg.
Även jag tycker uppmärksamheten ang deras förhållande har gått överstyr o jag tycker det var urlöjligt att dom fick blommor förra veckan (VARFÖR liksom??)  när hon kom ner för trappan men det är ju för dansen han ska bedömas trots allt.
Men så är det....

Men galet så snygg klänning Vera hade...suck.....
Å Jessica hade en lika galet snygg byxdrees.
Brukar inte gilla byxdress men det var såå snygg.
Hon är i stort sett alltid så jäkla snyggt klädd.
Nån gång har dom misslyckats men 8 av 10 ggr är hon vrålsnygg !!
Å med hennes längd till det kunde det inte bli annat.

Denna dag ska vi grilla trots att solen verka lysa med sin frånvaro.
En tur in till Växjö blir det kanske också.
Ikväll spinner loss till Black Jack i Parken i Växjö.
Inte det mest upphetsande att dansa till men helt ok nån gång då å då..
Å i morrn så fyller Kärleken år så vi får dansa in hans födelsedag :))

Bokade båtbiljetterna till Polen på skärtorsdagen men det gick inte riktigt som vi tänkt.
Hade velat åka nattbåten så vi hade varit framme på fre eftermiddag men se, den båten var full.
Passagerarplatser fanns men ingen bilplats o det är ju rätt bra att få med bilen, det är ca 6 tim med bil ner dit.
Så vi får åka tidig eftermiddag på skärtorsdagen så vi kommer fram mitt i natten ca kl 2-halv 3 tyvärr men så är det.

Lill-loppan var hos tandläkaren igår.
Det är rätt fantastiskt, hon fyller 17 år om en månad o ännu har hon inte haft ett enda hål i tänderna.
Men hon är duktig med sina tänder, äter inte mycket godis, dricker inte så mycket läsk o förmodligen bra anlag.
Italienskan var helt knäckt igår.
Ridit 7 hästar, rumpan höll på å gå sönder, knäna knakade, o underarmarna värkte.
Hela bunten hade varit allmänt bråkiga igår + att hon var förkyld..
Jag sa att lite glass hjälper nog.. :))
(hon är ett riktig glassfreak..)
Nä, hon hade ingen glass...... :(
Aj då, inte bra....
Nåja, hoppas hon sovit gott inatt iaf...

För er som är sugna på inkokt lax så kommer receptet här:
 
En kastrull kokande vatten 2-3 L
Salt...
skivad citron
dill...
2 portionsbitar lax
Koka upp lagen, låt den koka 3-4 min så smaken går ur citron o dill o lägg ner laxbitarna.
Dra av fr spisen o låt stå på eftervärme.
Repa av den fina dillen till såsen o använd stjälkarna till lagen, det sitter mycket smak i stjälkarna också.
 
Romsås:
2 dl minifraiche.
2 msk lättmajonnäs
½ brk röd rom, vilken sort väljer man efter plånbok.
(jag använder ICA röd stenbitsrom)
Dill
Lite salt o peppar.
Rör samman allt o smaka av med salt o peppar.
Tänk på att rommen har sälta i sig så att det inte blir för salt.
 
Servera med kokt pot o broccoli.
 
HA EN SKÖN LÖRDAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg