1974 var året.....





Ja, vi satt å tittade på Det svenska popundret igår kväll 😊
Myyyyycket igenkänning på det även om jag inte kommer ihåg sena 60 talet.
Det var alltså den 6e april 1974 som Det svenska popundret skapades-inträffade.
Samma dag som Björn Skifs gick upp som 1a på Billboardlistan i USA med Hooked on a feeling så vann ABBA ESC i Brighton med Waterloo.

Jag har hört den nånstans innan men glömt bort det så det var kul att bli uppdaterad.
1974 var jag 7 år å ABBA är mitt 1a musikminne.
Jag kommer så väl ihåg när dom vann, vi-jag fick ju vara uppe å titta på resultatet, hur jag sprang in till mamma, hon hade lagt sig å sa att dom vann.
Just Waterloo tycker jag kanske inte är deras bästa låt men alla låtarna är ju odödliga, de kommer nog leva i evigheter.
Å dom är lika bra idag som då, dom är tidlösa.... 💗

Dom var först med musikfilm, alltså musikvideo innan det ens var uppfunnet.
Jag älskar When I kissed the teacher med Magnus Härenstam som lärare 😄
Tänk alla skoldiscon man varit på å dansat till ABBA's låtar.
ABBA tog slut -84 men för Björn å Benny var det bara början.
Chess, Duvemåla, Mamma Mia filmerna, MM musikal å allt annat dom gjort.

Mamma Mia  var lysande men Mamma Mia 2 var fullständigt briljant med Cher.
Ikväll står hon i Globen? Friends arena? hade varit häftigt att sett men jag sitter hemma i soffan tyvärr.
Lill-loppan dyker ju upp imorrn kväll med tåget, kanske vi ser MM 2 när vi ätit.
Det blir nachos-tacos när vi kommer hem, måste vara nåt enkelt som går snabbt när vi är hemma runt 19 tiden.
Köttfärsen har jag redan stekt så det är bara att värma å skära grönsaker.
Till dessert önskades äppelpaaaaaaaaj så en knäckig äppelpaj har bakats i afton.
Fixat matlåda åt mig, sambon ska ut på okänt äventyr med jobbet imorrn, sen är restaurang bokad till kl 20 så jag får väl hämta honom framåt sena kvällen.

Ikväll kl 21 på 3an så visas dokumentären om morden i Mellby 2006? å dubbelmordet Luciakvällen 2012 i Flakeböle på norra Öland.
Jag tror det är samma som visats innan även om det står att det är ny dokumentär.
De paret som blev mördade i Flakeböle var bekanta till mig, både italienskans pappa å exmaken har jobbat för honom.
De var gäster på mitt bröllop för 22 år sen, Gustav var först med att anmäla dom till bröllopet.
Det ger ftf rysningar att tänka på, så ofattbart att nåt sånt kan hända i en by på norra Öland.
 
Måste ju avsluta med lite ABBA 😊

 HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg