En.....





....... sån dag det har varit....
Strålande sol nästan hela dagen, bara då å då har solen gått i moln.
Hög, klar, frisk luft med en aning av jordighet i doften.
En oktoberdag när den är som bäst 💗

Min uppgjorda tidsplan för dagen sprack dock rejält....
Men är man ledig så är man å jag vill inte stressa en sån dag, det gör man tillräckligt ändå.
Jag började dagen runt 7.30 med att stryka en hög tvätt framför Nyhetsmorgon, sen frukost.
Gjorde degen till bullarna men blev så trött å la mig på soffan å slumrade en stund medans dom jäste.
Då sprack tidsplanen......
Men idag prioriterade jag vila å det var skönt, jag behövde det.

Bullarna bakades ut, insåg att jag tog slut på pärlsocker sist så jag fick flänga iväg till affären för inköp av detta.
Medans bullarna jäste för 2a gången så dammsög jag huset, gräddade bullarna, duscha å iväg.
Ilade in 13.59 hos frissan.... puh...
Så ljuvligt skönt att sitta å bli ompysslad, hon e grym på skalpmassage.
Skitsnygg färg å bra klippning, men blir bättre när jag får styla det själv.
Då jag inte hann med stan innan frissan gick jag in på TGR (fd Tiger) dom hade många roliga prylar för Halloween å en sväng in på Åhléns, där blev det en bodylotion från Lóccotiane.
Just nu var det 25% rabatt men blev nästan dyrt ändå men så är det, jag hoppas den är bra.
Inköp av duschcreme får det bli, sen klarar jag mig för hösten.

Röjde runt i garderoben idag när jag hade strukit tvätt, hängde undan alla 570 sommarklänningar, hängde in TRE (3) vinterklänningar.... 😄
Skillnaden är enorm i antalet 😊
Försöker övertala mig själv att köpa en klänning från Fanny Michel, den är sååå snygg !!
Den heter Beverly för den som är nyfiken 😉
Enda minus för dom är storlekarna, dom är lite små, Large motsvarar strl 40.
Men det jag ev skulle behöva i klädväg i höst är mittemellantjock långärmad tröja.
Tjockare än en långärmad tshirt, tunnare än en stickad tjocktröja.
Plockade ihop alla shorts å utpräglade sommartoppar, har lagt i en kasse att ta hem till lägenheten så får dom bo där under vintern.

Har fått svar av vårdcentralen, jag har fått teletid med läkaren imorrn eftermiddag för att diskutera medicinerna jag fick.
Gabapentin är jag helt med på, det som egt är epilepsimedicin men som även verkar för den neuropatiska smärta jag har i ländryggen.
Jag har inte alls så ont idag som i måndags så jag hoppas det beror på det.
Nu tar jag 2 tabl/dag men ska upp i 3 tabl/dag om en vecka.

Jag antar att den antidepressiva tabl han skrev ut är för att öka serotoninnivån i hjärnan, att dom ska samarbeta men jag känner mig inte i behov av det.
Visst är jag "låg" ibland men man blir det när man har så ont när skoven kommer.
Slipper jag bara den smärtan eller en del av den så blir allt annat mycket lättare oxå.
Ska jag börja med dom då får han sannerligen ha en jävligt bra motivation för det........

Å så avslutar jag med recept på 
Världens godaste kanelisar på begäran 😊

50 gr jäst
5 dl mjölk 37C
100 gr rumsvarmt smör
½ dl vit sirap
2 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, häll den ljumma mjölken över å låt lösa sig.
Ha i sirap, 10 dl vetemjöl å saltet.
Klicka ner det mjuka smöret å låt det arbetas in ordentligt i degen, tillsätt det sista mjölet till en smidig deg.
Låt jäsa 40 min.

Fyllning:
100 gr mjukt smör
Rösocker strö
Kanel
Ev kardemumma
Vaniljsocker

Knåda samman degen, dela i 2 delar, kavla ut till en rektangel.
Bred på 50 gr smör, spara resten av smöret till andra deghalvan, strö över rörsocker strö, pudra över kanel eller kardemumma.
Häll 1 msk vaniljsocker i en finmaskig sil å sikta över jämnt.
Rulla ihop som en rulltårta, skär i jämna bitar.
Peta in snuttänden under bullen å lägg på bakplåtspapper så får du fina snurror.
Låt jäsa 30 min, pensla med ägg å stör över pärlsocker å grädda i 250C ca 8-10 min.

 HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

Populära inlägg