Skottdagen..........





.... är här...
Nu har det väl inte så mycket med varken Skottar eller hunden att göra utan att utan skottdag vart 4e år skulle vi till slut fira midsommar mitt i vintern  å jul mitt i sommaren.
Å det hade ju inte varit så kul.... 😉


Skottdagen är en viktig dag. 
Utan den hade vi tids nog dansat runt midsommarstången i snö och firat jul i sommarhetta.
Det tar nämligen vår planet cirka 365,2564 dagar att ta sig ett varv runt solen. Om vi hade skippat skottdagen skulle tiden förskjutas med cirka sex timmar per år. Vilket innebär att om 120 år skulle årstiderna ha flyttats med en månad, enligt Svenska Yle.

Skottdagen är även känd som dagen då kvinnor får fria. En tradition som ursprungligen härstammar från 1800-talets Storbritannien, enligt Nordiska museet. Men med största sannolikhet var dessa frierier väldigt sällsynta.
Dock kan det ha flirtats mer från det kvinnliga hållet. Det anordnades nämligen särskilda skottdagsbaler där flickor fick bjuda upp till dans, vilket inte var ett tecken på gott uppförande årets andra dagar.
Det sägs även att den kvinna som friar och får ett nej ska få en fin present av sin partner. Så passa på med andra ord!

Så nu vet ni det 😊 
Det blev en tur in till stan igår, sambon skulle in ett ärende så då åkte jag med.
Ny mascara inhandlades likaså nya mjukistofflor.
Väl hemma säckade jag ihop på soffan, somnade nån timme, bakslaget på förkylningen är envist, jag var rätt vissen igår.
Å armen värkte nåt för jävligt 😖
Men med en kombo av Alvedon å Ipren så har jag fått ner inflammationen eller vad det nu är så det är hanterbart.
Lagade kebabgryta igår, idag blir det klassisk husman, falukorv i ugn å potatismos.

Vi tittade på Talang..... igår. 
Fantastiskt duktiga allihop men jag tycker det är fel att skicka en 6 åring till finalen, han är för liten faktiskt.
När inte Jonas von Essen vann för ett par år sen med sitt otroliga minne så tycker jag det är fel att den lilla killen gick till final.
Led med tjejen som sjöng som en ängel men förlorade på en förkylning, jag tycker inte det var rättvist men så är det.
Men jag tycker iaf det är fel att skicka en 6 åring till final....

Vi har förköpt inträdet till dansen ikväll, det blir nog lapp på luckan när Blender spelar.
Jag har haft lite lördagspyssel idag, bakat blåbärsmuffins med philadelphiaostfyllning å så 2 små trinda limpor sirapsbröd.
Jättebra storlek på dom så det är bara att byta ut mjölet å göra varianter på dom.
Så imorrn bitti så får nybakat (nästan iaf..) bröd å en blåbärsmuffins när Vasaloppet drar iväg.
Man måste ju ladda rejält när man ska åka 9 mil i soffan 😄

Finns säkert dom som tycker jag är tramsig med alla "firande", med alla "speciella" tillfällen men jag tycker man ska ta tillvara det.
Man kan fixa extra gott vid såna tillfällen, sätta lite guldkant i vardagen som är rätt grå vare sig man jobbar, är sjukskriven, arbetslös eller pensionär, det kostar inte så mycket mer än lite arbetsinsats.
Barnen har väl suckat många gånger men idag så tycker dom att det var juh FAKTISKT rätt mysigt iaf när som var små-yngre... 😉

34 år igår sen Olof Palme mördades.
Kommer så väl ihåg när pappa ringde mig på morgonen 1a mars vid 9 tiden å sa att han var skjuten.
På den tiden fanns inte morgontv på samma sätt så tv'n var ju inte på, därav vi missat det.
Det var ju extrasändningar på tv givetvis som vi såg, jag bodde då utanför Gnosjö i en gammal prästgård.
Så som Sverige har förändrats på dessa 34 år, undrar hur det hade utvecklats om han levt vidare.
Idag skulle han varit 93 år.
Hur det politiska klimatet hade fortsatt, likaså om Anna Lindh fått fortsätta sin bana.
Men det är sånt man aldrig kommer att få veta......... 

4 år idag sen Josefin Nilsson dog.... 💕
Hennes syster Marie var med i Skavlan igår kväll, jag såg reprisen idag.
Hon har skrivit färdigt boken som baseras på Josefins anteckningar å Maries egna fortsatta skrivande.
Hon dog ju av en överdos medicin, avsiktligt eller ej, det vet man ju inte.
Tydligen var dom även uppväxta med psykisk ohälsa i familjen, dysfunktionell på flera sätt.
En blandning mellan Bullerbyn å Lars Norén pjäs som Marie benämnde det.
Men det var så onödigt, så tragiskt , även om dom hade ett "arv" av psykisk ohälsa så var det ju sviterna av misshandeln som orsakade medicineringen med smärtstillande.
Tillräckligt mycket smärtstillande skapar ångest vilket ger mer medicin som i sin tur skapar än mer problem så är lavinen igång.
Men så otroligt sorgligt.......
Marie medverkar i söndagens Nyhetsmorgon TV4, för den som vill höra henne berätta.

Well......... nu ska jag vila en stund, sen blir det en dusch, middag å så dans så länge orken räcker.

Måste avsluta med en av Ainbusk bästa låtar..
Kom, kom så far vi härifrån....

HA EN BRA KVÄLL !!





Kommentarer

Populära inlägg