Veckan......

En fyr i Kalmarsund från tidigare storm..
Foto: Pontuz Löfgren

....... lider mot sitt slut å det låter som om det blir ett stökigt slut på den.
Blåser redan rejält i söder har jag sett vid fb, än märker vi inte av det så mycket här men det kommer väl.
Dom har uppgraderat till Klass 2 för Öland, jag är glad att mina föräldrar bor i stan å inte ute på landsbygden i det skröpliga skick dom är.
Dock har dom ett gigantiskt päronträd, kanske 8-10 m högt står några meter från köksfönstret.
Så jag hoppas det håller å inte ger sig.
Vi hade en gigantiskt gran på tomten när jag var liten men den gick faktiskt hädan i en storm för x antal år sen.

Igår var en riktig OFFdag....... 😖
Hade 2 riktiga skitnätter tors-fre natt så jag var dessutom bedövad som en zombie.
Å då är motivation å lust att göra nåt puts väck..... 😟
Men inatt sova jag från midnatt - 06 så det är jag nöjd med, kände mig betydligt bättre så dagen startade tidigt.
Kl 8.05 var jag i affären för komplettering, hem å lämna in det så gav jag mig ut en runda innan ovädret skulle komma.
En ljuvlig morgon i skogen men rätt mycket trafik ute på 27an trots tidig söndag.
Idag gick-sprang jag mellanrundan på 6.4 km, nu på ganska exakt en timme.
När jag började på riktigt vid nyår låg jag på 1.08 ungf så man blir ju bättre även om man inte märker det sådär bara.....

En god söndagsfrukost med sambon å en varm dusch så  var klockan bara 11.30 😊
Jag fixade mina ögonbryn (det var välbehövligt 😖) å satte lite färg på dom, har kört 2 maskiner tvätt.
Tycker det är fantastiskt att bara lägga in solkiga, ofräscha å sunkiga kläder i maskinen å sen få ut dom rena å fräscha med minimalt med arbete 😊
Den som uppfann tvättmaskinen visste vad hen gjorde 😄

Jag hade ju inte aning om vad vi skulle ha till middag ikväll, i fre var det fisk, igår italiesnk kycklinggratäng.
Så jag tog fram min rätt omfattande receptsamling (lösblad) å började botanisera.
Fick syn på en bakad potatis å så var söndagen räddad.
Så det blir en bakad potatis med skinkfyllning ikväll, lagom för en söndag.
Ska komplettera hans matlåda med fisk med potatis å haricort vertes oxå men det är ingen stor sak.
Jag köpte ju färsk bläckfisk i fre, rensade dom å gjorde calamares av dom.
Det är såååå sanslöst jävla gott med egna, en milsvid skillnad mot köpta frusna 😄.

Det är jätteenkelt att rensa, det som är pilligt är att panera dom.
Jag gör vanlig dubbelpanering, mjöl-ägg-ströbröd, jag tycker panko blir för tjockt på bläckfisk.
Skaka av överflödigt mjöl, doppa i ägg, låt rinna av, doppa i ströbröd å skaka av överflödet så paneringen blir tunn.
Jag gjorde likadant med fiskbitarna till fisktacosen.
Jag köpte en digital termometer på Clas O å kära nån så enkelt allt blev 😄
Att jag inte gjort det innan !!!
Hade oljan på 170C i snitt, blev så perfekta !!
Serveras med citron å salt, så otroligt mjälla å fina 😊







HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg