Idag.........

..... skulle årets bästa dag har genomförts här i Borgholm men pga Corona så är även det inställt.
Vilken dag då tänker ni??
Jo, Motordagen å den årliga crusingen..... 😊
Det är första gången sen starten runt -87 som det är inställt.
Men med tanke på vädret just nu så är det väl lika bra, det hade blivit en lika kylig dag som förra året.

Det var ett underbart försommarväder även igår, strålande sol från blå himmel 💗
Efter onsdagens katastrofala natt så fick jag sova 6 tim nonstop om än att jag vaknade vid 4 tiden.
Somnade om vid 6 å sov till sådär halv 9 så då kom jag ifatt lite.
Det blev frukost på balkongen i solen å sen satt jag där till 12 tiden.
Vi tog en utflykt under eftermiddagen till Stora Rör, sambon hade aldrig varit där nere.
Det ligger ca 1.6 mil syd Borgholm, det var där färjorna la till innan bron byggdes.
Den färjelinjen gick mellan Stora Rör å Revsudden (ca 2 mil norr Kalmar) på fastlandet
Det fanns även en färjelinje mellan Färjestaden å Kalmar.

Min moster å mina kusiner åkte den sista färjan som gick på morgonen 30e sept 1972, dom skulle hem på sin farfars begravning.
På kvällen åkte jag med dom tillbaka, då åkte vi över bron.
Ölandsbron invigdes senare den dagen av dåv kronprins Carl Gustaf, vi har det t o m på Super 8 film, smalfilm.
Så jag var först i familjen att åka över Ölandsbron 😊
Jag kan säga att det tog flera timmar........
Jag kan väl säga att säkerhetstänket var väl inte så noga på den tiden 😄
I en gammal Volvo färdades 2 vuxna fram, 3 barn i baksätet varav en liten pluttis i liggvagnsinsats å så jag som låg uppe i bakrutan.
Å så en St Bernhardshund.... 😄

Vi tog en fika på "Mormors" å gick lite i omgivningarna.

 Köksalmanacka a 1961 😄
 Surdegsmacka med kallrökt lax
 Vår kära bro.... 💗

 Så vackra, så ljuvliga.....
Ack vad många syrener jag plockat å dom doftar alldeles ljuvligt så länge dom står utomhus
men tar jag in dom idag blir jag dösjuk..... 😪

Vi åkte vidare till Himmelsberga, det är en kulturskatt på mellersta Öland.
Himmelsberga är en s k radby i Långlöts socken med anor från 1683.
Museét visar hur dom levde där på senare 1700-1800 tal.
Det finns en konsthall där oxå, julmarknaderna är mycket välbesökta.
Vi gick inte in utan nöjde oss med en glass på en bänk i solen.
Väderkvarnen som toppar inlägget står i Himmelsberga.

 Mjölkspann från svunna tider 💗
 
Väl hemma så var jag rätt mör, foten var betydligt bättre igår men allt gående frestade på så det blev vila.
Tanken var en cykeltur men molnen drog in med kalla vindar så det fick vara.
Vi kollade Lets Dance å det var helt rätt att John å Sussie gick till final.

Nu får det bli frukost, sen ska jag fixa blommor till mammas födelsedag imorrn.
Ikväll får vi duka å göra fint om än att det blir blygsamma 9-10 personer pga Corona.
Tyvärr kommer hon inte komma ihåg senare det men så är det med Alzheimersdrabbade.

HA EN BRA DAG !!



Kommentarer

Populära inlägg