Pingsthelgen.......





...... står för dörren.......
Förr den största av bröllopshelgerna men idag omsprungen av augusti.
Tyvärr glömmer man bort den lite, det är ju en vanlig helg sen 15 år tillbaka å ärligt så hade jag inte så god koll på varför man firar Pingst.
Då är det bra att ha google 😊

Pingst är en kristen högtid som firar att den heliga ande gavs till apostlarna i Jerusalem. Pingsten är därför den heliga andens högtid, den högtid då kristna firar att Gud låter sin ande, hjälparen, vara hos dem.
Enligt Bibeln var detta första gången som man tungotal förekom och 3 000 personer döptes den dagen i Jesu namn till syndernas förlåtelse

Ordet pingst kommer från grekiskan och betyder den femtionde. Femtionde syftar på de 50 dagar som passerat sedan påsk.
Pingsten har sitt ursprung i den judiska högtiden Shavout som firar minnet av att Gud gav de tio budorden till judarna vid Sinai berg.
Pingsten ses ofta som den kristna kyrkans födelsedag eftersom det var då som Jesu lärljungar började organisera en församling och började missionera. 
 Så nu vet ni det.... 😉

Mja, så mycket spännande har inte hänt sen i onsdags , jag går ju bara hemma.
Men fick ett par timmar sol igår förmiddag innan molnen drog in.
Fram till 12 tiden har vi fantastiskt fint väder, sen mulnar det igen,.
Jag kan säga att inlandet suger rejält när man kommer från en av Sveriges solsäkraste platser.
Gårdagen var lite seg, jag sov lite halvtaskigt på natten men inatt har det varit bra.

Tog en timme sol tidig förmiddag, sen drog jag in till Ingelstad för lilla rundan.
Fattades 2 min för personbästa så jag var nöjd.
Det finns säkert dom som tycker jag är tröttsam med mina uppdateringar ang träningen men då får man skrolla förbi helt enkelt. 
Det är fantastiskt att jag är där jag är, att jag kan springa igen.
Det trodde jag aldrig förra hösten....... 😞 
Jag tycker FAKTISKT att jag är jävligt bra just nu så jag skiter i jantelagen.
För varje bra dag så är ett skov en dag längre bort....

När jag stod å stretchade på köksaltanen så rullade sambon in på uppfarten, jag höll på å tappa hakan.
Dom gick upp på fulltid i måndags men blev permitterade halva dagen idag.
Jaja, det återstår att se vad det blir framöver...
En snabbdusch å in till stan å handla, det var rätt mycket bilar på parkeringen men på just Maxi var det ingen kö direkt till kassan iaf.

Vi har ätit gratinerad aubergine med sallad å guacamole till fredagsmiddag.
Vi ska ha dessert oxå, vattenmelon å jordgubbar med vaniljkvarg.
Pingstafton
Melon , parmaskinka å mozzarellaost .
Fläskfilé med fetaost, klyftpot å sallad.
Melon-jordgubbar med vaniljkvarg.
Pingstdagen/ Mors dag:  
Calamares .
Pasta scampi
Tiramisu

Nu är det final i Lets Dance...... 😊
Det återstår att se vem som tar hem den fantastiska glasskon ....
Konstnär är Kjell Engman från Kosta glasbruk 😊

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg