Internationella.....


....... Fibromyalgidagen är det idag.
Det är oxå 200 år sen Florence Nightingale föddes, hon räknas som grundare till det moderna sjuksköterskeyrket.
Född i Toscana 12e Maj 1820, död i London Aug 1910.
Har läst att hon skulle varit drabbad av svår värk och att det är därför den Internationella Fibromyalgidagen ligger på hennes födelsedag.

Har man Fibromyalgi så har man ökad smärtkänslighet, smärtreceptorerna går bananas i hjärnan.
I snitt tar det 8 år att få en diagnos då man många gånger blir förminskad att man är för känslig, att man har ont på olika ställen i kroppen å inte kan bestämma sig var det gör ont....
Perioder när man är bättre likväl som sämre när det uppstår skov.
Att man en dag kan vara i full gång, göra massor av saker för att nästa dag inte orka nånting.
För egen del började det säkert för 25 år sen med arbetsskadorna från RIFA, de sista 15 åren har jag sagt att jag haft en lindrig variant av det.
Men vem vet, det kanske det var det som utlöste arbetsskadorna, man vet ju inte vad som är hönan eller ägget som man säger.
Men det var ju efter älgkrocken det triggades igång på riktigt.
 
Å sista 5 åren vansinniga arbetstempo med 2 jobb samtidigt under en lång tid för att få ihop pengar så gick det inte längre förra året.
Hela förra våren var väldigt smärtsam, jag fick ibland lyfta i och ur benet-benen i bilen när jag kom hem för att jag hade så ont i ryggen efter att ha jobbat heldag i fiskaffären.
På sjukhuset hade vi regelbundna raster så det var inte så illa.
Jag bytte jobb för jag hoppades att det skulle bli bättre men det blev det inte.
Så i slutet av augusti å hela september var jag hos läkare flera gånger men det var när jag kom till den nuv läkaren 30e sept som han verkligen gjorde en undersökning, div kroppsliga tester med smärtbeskrivningen som grund som jag fick diagnosen.
Å jag fick medicin.....
Halleluja, jag är så innerligt tacksam att jag fått nåt som funkar 😇
 
Att jag i lika många år haft ont i fingrar å handleder är ju en del.
Men om det oxå beror på fibromyalgin el är överbelastningsskador är svårt att säga.
Men visst, ständig överbelastning sliter ju å triggar smärtreceptorerna så vad som är vad är svårt att säga.
Tröttheten är ju ständig...... 
Att i många år haft ont är tröttande både fysiskt å för hjärnan.
En viss hjärntrötthet är ju genomgående för Fibromyalgin, man orkar inte lika mycket som innan.
Utmattningssyndrom kan ju vara både hönan å ägget där.
Antingen blir du utbränd för du har en fibromyalgi ligger å lurar eller så får du fibromyalgi för att du bränner ut dig fysiskt å psykiskt.

Jag har varit tvärsäker på anledningarna till flera tillstånd jag har-har haft men jag har fått omvärdera det.
Men i slutänden så vet man ändå inte vad som är vad så egentligen är det slöseri med hjärnenergi att ens fundera på det.
Men jag har ju en tålmodig sambo som tur är å det krävs om man ska kunna leva med nån när man har fibromyalgi.
Jag har ju blivit sjuk under tiden vi har haft tillsammans även om jag hade ont innan oxå men det har ju brutit ut på riktigt sista 1,5-2 åren.
Att gå från att kunna hålla igång hur mycket som helst, både på dansgolvet å hemma tills att jag knappt tar mig ur soffan ibland, den kontrasten är enorm.
 
Nu vet jag ungefär hur jag ska fördela energin, beroende vad jag ska göra, för att det ska hålla.
Men när skoven kommer som de sista 2 månaderna, först med sjukt ont i armarna, sen med hö ben som var som tung kvicksand/ stel telefonstolpe, då blir man rätt less för man orkar knappt det enklaste.
Men det går ju över så man får ta tillvara den tiden som det är bättre.
Idag har jag fått vara hemma från "kontoret".
Det jag gjorde igår blev för mycket belastning för både nackmuskler-bröstrygg å hjärnans energi så jag har haft en grym skallavärk igår kväll-idag.
Det släppte vid 16 tiden som först så det har varit en tung dag.
Nu är jag ledig imorrn oxå, sen sista dagen på torsdag så jag ska baka nåt imorrn å bjuda på.

Jag hoppas att jag orkar ut en runda imorrn, få frisk luft å syre, att musklerna blir varma, stretcha lite.
Idag har inte den orken funnits......
Måste in till stan å storhandla, kylen ekar rätt tom., samt lite andra ärenden.
Så det är agendan för de närmaste 2 dagarna....
 
HA EN BRA KVÄLL !!






 
 

 



Kommentarer

Populära inlägg