+27 C....





..... i skuggan just nu 😎
En sĂ„n vĂ€rme det Ă€r, en rĂ€tt onödig upplysning dĂ„ större delen av Sverige har varmt men Ă€ndĂ„ 😄
Men det rÀcker, det behöver inte bli varmare nu men sÄnt styr man inte över som tur Àr.
NÀr det Àr sÄ hÀr varmt kan man inte vara pÄ altanen frÄn 11.30 till efter kl 16, dÄ blir man stekt, det finns ingen skugga utöver ett litet tak som sticker ut frÄn vÀggen i ena kanten.
SÄ ska man sola fÄr man göra det tidig förmiddag eller sen eftermiddag.

Jag var ju hos Sir James Ä fick nÄlar igÄr, handlade innan, bytte in kolsyrepatronen till bubbelvattnet.
Det gÄr mer bubbelvatten nÀr man gÄr hemma pÄ heltid men tacksam för det, det blir friskare smak med bubblor, spec nÀr det Àr varmt.
Men jag blev helt knockad av nÄlarna igÄr, dÄsade bort en stund, lite lÀtt yr nÀr jag satte mig upp sÄ jag fick sitta 6-7 min sÄ blodtrycket jÀmnade ut sig.
Men sen ska man ju "nyktra" till Ä köra hem men det gick bra.
Men sen blev det vila pÄ soffan, gick ut Ä satte mig pÄ altanen mellan 17-18, till solen försvinner helt.

Idag gick jag ut vid halv 10 tiden, satt 1½ tim.
Drog pÄ mig löparklÀderna, packade badklÀder, handduk Ä ombyte Ä slÀngde in i bilen Ä Äkte in till Ingelstad.
Har ju inte sprungit pÄ 13 dagar Ä det mÀrktes.
Du kĂ€ra tid sĂ„ tungt Ă„ lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ngsamt det gick...... 😖
En enbent pÄ kryckor hade sprungit om mig som Martina Haag uttrycker det...
Övre delen av lĂ„rens baksida var stumt, öm i bĂ€cken-lĂ€ndrygg men jag tog lilla rundan pĂ„ sĂ„dĂ€r 4 km.
Telefonen mÀter den till 4.7 km, min snajsiga klocka till 4.1 km, jag vet inte vilken man ska tro pÄ.
De förbrÀnda kalorierna Àr desamma men kilometertiden blir ju olika.
Nu kunde man ju springa lĂ„ngt innan det gick att registrera allt men iaf....... 😄

Imorrn kanske det blir personbĂ€sta, det Ă€r spĂ€nnande med fibromyalgi... 😒
Man vet aldrig hur kroppen mĂ„r nĂ€r man vaknar nĂ€sta morgon....... 

Handlade en morotsjuice pÄ affÀren, körde till badet jag nyss sprungit förbi, bytte om Ä tog Ärets premiÀrbad.
NÄt mellan svalt Ä ljummet var det sÄ det var jÀtteskönt.
Satt nÄn halvtimme i solen, sen Äkte jag Ä lyckades hitta flÀder som jag knipsade av 6 klasar.
SÄ jag har i stort sett varit ute frÄn 9.30 - 14 sÄ det rÀcker med sol för mig idag.
VÀl hemma blev det lunch pÄ överbliven pasta Ä köttfÀrssÄs sen i söndags, perfekt att vÀrma nÀr man varit borta.

Middagsplaneringen för idag sprack, man ska kolla hur mycket man har i frysen men det blev matlÄda Ät sambon iaf.
Men det blir matjessill, potatis Ä grÀddfil, gott i vÀrmen.
Vi fick öppnad matjessill över sen i helgen vi behöver Àta upp sÄ det passar bra.
Har fĂ„tt mĂ„nga frĂ„gor pĂ„ min Marias körsbĂ€rskaka frĂ„n Österrike jag gjorde igĂ„r sĂ„ hĂ€r kommer receptet:


150 gr smör
2½ dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 citron
2 stora Àgg
Drygt 2 dl mjöl
½ tsk bakpulver
KörsbĂ€r ca ½ L
175C ca 35 min.

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronskal  vitt Ă„ pösigt.
Dela Àggen i gulor Ä vitor.
Rör ner Àggula en i taget i smörblandningen.
Vispa Àggvitorna hÄrt.
Blanda mjöl Ă„ bakpulver, vĂ€nd ner det  vĂ€xelvis med de vispade Ă€ggvitorna.
Bred ut i en smord form, lÀgg pÄ körsbÀren.
Urtagna eller ej Ă€r en smaksak, jag har gjort bĂ„da Ă„ det funkar 
oavsett men hela sÄ fÄr man spotta kÀrnor.

GrÀdda i 175C ca 35 min, kÀnn med sticka om den Àr klar.
Den behöver stÄ till sig innan man Àter den, pudra över florsocker el en klick grÀdde till.

HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

PopulÀra inlÀgg