Midsommar 2020......





........ är över.....
Vi har haft en otrolig tur med vädret trots den kyliga vinden, det sprack upp igår vid middagstid å blev en fantastisk eftermiddag-tidig kväll.
Så vi har nog trots allt haft bästa midsommarvädret i södra Sverige 😄
Det var betydligt mer folk på stan igår än midsommarafton, trafiken var tät förbi mina föräldrars hus som är beläget vid en genomfartsled i Borgholms innerstad.
Uteserveringarna var fullsatta så det var kommers.
Polisens sammanfattning är att det var snäppet mer att göra än förra året, ett högre tempo.
Det mesta har varit på Kapelludden i Borgholm, Köpingsvik har varit lugnt.
Å det var ett bra partyröj där när vi cyklade igenom på midsommaraftons kväll.

Vi grillade som brukligt på Midsommardagen, vi kunde t o m sitta ute å äta utan att maten blåste bort.
Alltid mysigt att kunna sitta ute å äta den dagen, 2014 stod det 5 cm vatten i grillarna så då blev det stekpannan istället 😊



 Men när vi ätit klart så mulnade det å vinden ökade.
Jag skulle cykla ner till hamnen efter 9 igår kväll, väl i hamnen höll jag på å blåsa bort......puh....
Flaggorna stod rätt ut, Kalmarsund piskades upp på piren så det var myyyyycket friska vindar.
Men det syns inte på fotot nedan 😄


Vi gjorde kväll vid 10 tiden, då var vi rätt möra så vi gick hem till lägenheten.
Tog nog över en timme innan jag somnade men har sovit skapligt inatt.
Det hade regnat under natten men så länge vi var kvar idag så var det uppehåll.
Vi åkte mot Småland kl 12 exakt å fram till viadukten efter Algutsrum, 3 km innan brofästet så var det bara att köra på i 70-80 km men där stockade det till sig.
Men det rullade på i sakta mak ut på bron, sen var det inga problem förrän precis innan högbrodelen, där tog det stopp.
Sen var det rätt meckigt sista biten över bron, dessutom kom en ambulans i 170 mot Kalmar så det var bråttom.
Det tjockade till sig lite precis innan Nybro men sen var det inga problem.
En snabbhandling på Ica i Hovmantorp så var vi hemma på exakt 2.5 tim mot 2 tim normalt så så farligt var det inte.

Men när jag klev ur bilen här på Småland var det som en bastu ute.
Varmt å en enorm luftfuktighet, vi har ju förstått att det regnade mycket igår å idag.
Vår regnmätare går till 40 mm men graderingen räckte inte till så runt 43-44 mm regn har det kommit här.
Men i Alvesta har det nog kommit runt 70 mm, jag förstår att det regnat mycket på kort tid.
Jättebra för brunnen har sjunkit lite, det behövs en rejäl påfyllning.

Nu är det dags för mat, trött på sill, potatis å grillat så det blir pasta med köttfärssås ikväll.
Sambon har jobb imorrn å jag.... tja, jag vet inte vad jag ska göra faktiskt.
Hoppas få kontakt med med den externa jobbförmedlingen jag valt så nåt händer men det är väl för mycket att hoppas på.
Är väldigt öm i lederna trots att jag inte gjort så mycket i helgen, hoppas jag inte får ett skov.
Det fick jag förra året efter midsommar så jag trodde jag skulle bli invalidos helt så det hoppas jag verkligen inte.

Årets längsta dag har passerat, nu vänder det mot mörkare tider igen,.
Men som tur är så märker man det inte förrän i slutet av juli när de mörka julinätterna kommer.
Nu ska vi njuta av sommaren oavsett vilken skepnad den kommer i, tids nog är det höstrusk å det lider mot advent 💖

HA EN BRA KVÄLL !!


Kommentarer

Populära inlägg