Midsommarafton.........

Torget, Borgholm.

....... är här.....
Årets största helg i Sverige får man nog säga.
Den dag då solen ska lysa, himlen är blå, det binds kransar, lekar runt midsommarstången, sill, potatis å jordgubbar.
Men som oxå är svinfylla, misshandel, våld i alla former för då spriten går in så går vettet ur....

Jag är tacksam att jag själv varit förskonad från våld under en sån här helg, riktig svinfylla oxå.
Denna helgen 1985, för 35 år sen var vi 45 pers hemma i mina föräldrars trädgård.
7 tält i trädgården, en folkabuss med inneboende, 2-3 riktiga gamla jänkebilar å folk, folk, folk.... 😄
Det var mina kompisar, syrrans kompisar, kompisars kompisar,  inhyrda semesterfirare å deras kompisar + allt folk från gatan som kom in å morsade.
Men aldrig att nåt blev förstört, alla städade upp efter sig innan dom åkte.
En blomkruka tror jag är allt som blev förstört, nån var väl lite ostadig på benen.
Jag har alltid varit tacksam att jag kunnat gå hem till en varm, torr säng å lägga mig, både midsommar å hela sommaren än ett blött, fuktigt, skitigt tält på Kapelluddden eller i Köpingsvik.

Åren jag jobbade på macken i Köpingsvik var.....öööööööh.....speciella.
Herregud vilket inferno det var, det var som att sticka huvudet i en bikupa.
Ett mindre kaos från det vi öppnade kl 06 till vi stängde runt 4.30 men det gick, det var bara att hugga i.
Luften gick ur Köpingsvik efter mordet Midsommar 2009, då dog allt där ute.
Det är ftf folk men en bråkdel av vad det var då.
Vi stannade till vid Sportreatälten igår nedanför Klinta, det är bara ett stenkast från platsen där han blev nerhuggen så sambon började prata om det.
En ung Linköpingsbo förlorade livet den natten 💔
Men man har inte alla hästar hemma när man beger sig ut för att fira midsommar med en kniv i jackan, då har man inte avsikt att fira midsommar fredligt.

Midsommarfirandets historia
Till skillnad från andra stora högtider som jul och påsk så firar man oftast midsommar med vänner och bekanta snarare än familjen och släkten. Högtiden är också starkt förknippad med alkohol.
Att fira midsommar är en väldigt gammal tradition som från början går tillbaka till ett firande av vårens spirande växtlighet och har sitt ursprung i norra Europa. Midsommar firas alltid i närhet till sommarsolståndet.
Den kristna kyrkan firar sedan 300-talet högtiden Johannes Döpares födelse och på många ställen i världen är högtiden därför starkt förknippat med denna dag. I Sverige är den kristna kopplingen, firandet av Johannes Döpares födelse den 24 juni, något som nästan glömts bort. Men fram till 1952 firade man alltid midsommar i samband med Johannes Döpares födelse.
Numera infaller midsommarafton alltid på en fredag någon gång mellan 19–25 juni.

Vi åkte mot ön vid middagstid igår, det tätnade med bilar ju närmare kusten vi kom å på ön går det i 70 km denna årstiden.
Packade upp, åt lite, ner till mina föräldrar men sen körde vi norrut en sväng, det var så fint väder å har man en cab så får man passa på.
Men det var en strid ström med bilar på väg norrut så det blir folk, Corona eller ej......
Dock var det rätt friska, kyliga vindar så det var betydligt varmare på Småland kan jag säga.
Det är ju så när man är omgiven av vatten men vi har ju varmare höstar här så det jämnar väl ut sig.

Vi åt lax, nypotatis, gräddfil å sallad igår kväll, det var vad som fanns i min frys.
Efter middagen så gick vi ner till mina förädlrar för att hämta cyklarna, sen cyklade vi en sväng runt hamnen.
En myyyyycket märklig känsla att se Strand Hotell så tyst å öde.......
Hela Sommarstrand är ju inställt i år inkl midsommarfirandet.
Dock har Restaurang Dockside öppet för den som känner för att dinera på Strand.
Men ju längre kvällen led, desto kyligare blev vinden så vi cyklade hem å såg den nya danska serien Morden i Helsingör, den blir nog lika bra som det mesta av danska serier.

Denna dag bjuder på en sväng med dammsugaren här hemma, allmän uppfräschning, skulle gjort det sist men tiden fanns inte när hon fyllde 85 år.
Sen dyker syrran + gubbe upp, likaså min moster, lill-loppan är hemma, sonen har jag ingen koll på.
Sen blir det sill på längden å tvären, jordgubbstårta å annat gott så får vi se vad vädret bjuder på i helgen.