34 år......


...... har gått sen Olof Palme mördades, nu ska utredningen läggas ner.
Jag vet precis, som många andra, var jag var när vi fick beskedet att han mördats.
Jag bodde då utanför Gnosjö, pappa ringde på morgonen dagen efter vid 8.30 och talade om det.
På den tiden så var inte morgontv uppfunnet i den utsträckningen som idag men givetvis så var det ju sändning ang det.
Det var väl bara Go'morron Sverige med Fredrik Belfrage som var nån form av morgontv på lördagarna om jag inte minns fel.
Jag var 18 år, skulle fylla 19 följande sommar så mordet har ju funnits med hela mitt vuxna liv.

Jag tittade inte på alla sändningarna igår, jag orkade bara inte.
Men jag trodde inte på nåt större genombrott  så jag är inte överraskad av beslutet.
Tyvärr så var väl inte Hans Holmer den bästa att för att utreda det om än att han var länspolismästare i Stockholm, han verkar ha utnämnt sig själv till ledare för utredningen.
Det hade kanske funnits personer som varit bättre lämpade för det.
Å andra sidan får man väl säga till deras försvar att nåt liknande hade väl inte hänt i Sverige innan dess, Sveriges oskuldsfullhet försvann den natten.
Dom visste nog inte så mycket om spårteknik och dyl men det kommer nog alltid att vara ett svart hål i Sveriges historia att det inte blev uppklarat.

Anna Hage var den unga kvinna så var först på plats att försöka hjälpa honom sekunderna efter han blev skjuten, hon var bara 17 år !!
Där kan man prata om civilkurage...
Att ha levt med oron att en mördare går lös som kanske skulle leta upp henne , hota eller tysta henne inför ev rättegång måste ha varit fruktansvärt.
Att aldrig riktigt veta om du går säker eller inte måste vara en fruktansvärd psykisk terror att leva med.
Jag undrar hur det politiska läget hade varit om Palme fått fortsätta sin bana, i år skulle han varit 93 år.
Om Anna Lindh fått fortsätta sitt arbete inom politiken, idag tycker jag det saknas färgstarka politiker i Sverige, det är mest halvmesar som käbblar.
Margot Wallström är väl den i mina ögon som kan mäta sig med dom 2 men nu är hon "pensionär"

Å Jenny Strömstedt slog dit som en gädda på torra land (vill inte använda ordet torsk i detta avseendet för vissa kopplingar man kan göra) i direktsändning.
Att Anders Kraft slätade över med att hon "blev dålig och fick lägga sig ner..." blev så fel som det kan bli.
Alla såg hur hon slog i golvet handlöst, hon förklarade det hela med blodtrycksfall trots god sömn, rätt energi mm.
När jag får blodtrycksfall så känner jag ju det, trycket försvinner i huvudet, jag börjar kallsvettas, man slår ju inte dit utan förvarning.
Men så fattar jag inte heller varför dom alltid ska stå, speciellt under så långa sändningar, hon hade ju inget att ta tag i heller mer än det lilla bordet som nästan drogs omkull.
Nu kan man ju inte förutsätta att folk ska svimma titt som tätt i direktsändning men dom borde se över sin möblering i studion, spec under långa sändningar.
Jaja, så är det........

Det var en intensiv dag igår....
Åkte till stan vid kl 9, in till röntgen.
Men det är bra om man ställer sig i rätt hiss oxå..... 😖
Gick fram till hissen å fattade inte varför jag inte hittade Röntgen på tavlan men så skulle 2 åka iväg så jag följde med dom för att inte sinka dom, jag hade god tid på mig.
Men jag åkte ner igen för jag kom på att jag tagit hissen som går till Audionommottagningen, dessutom var jag i helt fel hall men jag hittade rätt sen 😄
Men hur dum är man när man känner att nåt skaver å inte är rätt i hjärnan men man ändå fortsätter 😄

Väl på Röntgen gick det snabbt, en bild från framsidan, baksida å med upplyft arm så det tog sådär 7 min ungf.
Åkte å handlade en del innan det var dags för nålarna igen, därefter till Maxi för att handla det sista.
In på Kupan för att hitta krukor men så billiga var dom inte men det går till välgörenhet iaf.
Väl hemma så var jag inte sugen på att dra fram jord för de sista 2 krukväxterna men det var ju snart gjort så nu är det klart.
Innna jag drog iväg så rotade jag fram en utekruka som jag skurade av för att torka tills jag kom hem, planterade en pelargon å 2 söta lobelior, kunde haft en till men det är bara att gräva ur en liten grop å trycka ner en till om lusten faller på.

Men kära nån som det stormade igår eftermiddag...
Jag hörde lite svag åska rulla i fjärran men mer än så blev det inte.
Men det var ett sanslöst blåsande hela eftermiddagen å kvällen.
Jag var trött så så mycket mer blev det inte igår.
Men nu är det dags för frukost, sen ska kylskåpet diskas, därefter fortsätter sommarstädningen.
Ikväll ska jag springa igen med Team Nordic Trail så jag får spara lite på krafterna men man bestämmer ju själv hur hårt man vill pressa sig.
Pinglan B ska hänga på ikväll oxå så då får jag ju inte banga ur idag 😄

Jag har redan läst svaret på röntgen via min journal på 1177.
Jag fick googla å gneta för att fatta allt men för säkerhets skull ringde jag upp Sir James idag å han bekräftade det jag själv fått fram.
Nä, finns ingen kalkaxel, inga "fel", endast begynnande artros på framsidan av axelleden, förm där jag är så sanslöst öm när man trycker.
Så varför i helvete har jag sån smärta??!!
Nu är jag rätt smärtfri, 3-4 dagar efter avslutad kur med Naproxen som gav mig gräsligt ont i magen sista dagarna men den effekten försvinner ju till helgen typ.
Glöm att jag accepterar ett svar med "det finns inga fel, återkom om du har fortsatta besvär...." 😖
Jag pratade med honom om det, en s k slätröntgen ger inte så mycket utan då får man göra en MR för att se mjukdelarna bättre.
Jag accepterar inte att det är åldern, man ska inte behöva ha så ont...

Men nu får jag dra igång dagen.....

HA EN BRA DAG !!
 



 

Kommentarer

Populära inlägg