Nä men.......



........... nu börjar det snart bli tjatigt att skriva att det är varmt......
Det är liksom +30 i hela Sverige med nån grads skillnad men enl prognoserna ska det ju kulminera imorrn å bli mer normal värme i helgen.
Men så här lider jag inte av det, om en månad när det är den fuktiga värmen då blir man ju knäckt men visst är det varmt.

Vaknade vid 6 tiden, klev upp strax innan 7 idag.
Satte degen till Grova brödrutor, jag gjorde ju surdeg i söndags.
Så det var bakat å diskat när klockan var 10.
Åkte in till stan, handlade å så hade jordgubbsförsäljaren utanför Maxi erbjudande på hel låda gubbar för 250 kr el 20 kr / L.
Men jag har inte möjlighet att förvara 15 L så jag köpte 9 liter.
En udda siffra kan tyckas men jag köpte en liter igår i Ingelstad därav det blev 9.
Jag hade mina aningar om att dom skulle ha erbjudande, jag har jobbat så pass länge där utanför att jag vet det så jag var förberedd på det.

Väl hemma så plockade jag in, drog på mig träningskläderna å gav mig ut på en powerwalk.
Jag passerar ju öppna åkrar så det fläktade varmt men det var jätteskönt, det var i skogen där det inte fanns skugga det var lite strängt bitvis.
Väl hemma så åt jag lunch, en salig blandning från kylen men jag blev mätt.
Sen var det att ta hand om gubbarna.
5 liter frös jag in som dom var, 2 liter mixades å förpackades i 5 mindre plastburkar till våfflor, tårta eller vad man vill ha det till.
En liter ska bli jordgubbsmarmelad, den har jag gjort innan å en liter ska bli jordgubbssylt med fläder, därav fläderblommorna jag plockade igår. 

Jag har aldrig  varit en saft å syltnissa, vi har ätit så ytterst lite av den varan att jag tyckte inte det var lönt att lägga ner tid på det.
Dessutom, om jag nån gång gjorde det så möglade skiten iaf å fick slängas så då var det ogjort.
Men idag med syltsockret så är det ju så mycket enklare, koktiden är 5 min så är det klart.
Men det får bli morgondagens projekt, ländryggen vill inte vara med längre 😖.
Detta är ju min "superkraft", att vara effektiv.

Att "rodda" vad det än må vara, planera å få ihop det.
Lill-loppan uttryckte när pappa hamnade på sjukhus i slutet av april:
Asså......... du e faan grym mamma.........
Eeeh.... VA??!!!!
Jag har nog aldrig sagt det men du e grym på rodda å få ihop det vad det än är......
Det var ju otroligt mycket telefonsamtal hit å dit på sjukan, till hemtjänsten ang mamma som skulle in på boende osv....
Men idag blir det ofta bakslag när kroppen inte orkar lika mycket längre.
Jag vet ungf hur jag ska lägga upp det men å andra sidan vill man ju bli klar å inte dra på det för länge.
Å när man är igång så håller man på men man får ju betala efteråt så det blev 2 Alvedon å 1 Ipren så ger det väl sig.
Men alla uppskattar det inte, jag har fått höra att jag är dominant, extremt fyrkantig mm men är man så mesig att man inte säger ifrån får man skylla sig själv.

Vi har ju sv.vinbär i trädgården, får försöka göra gelé i år, nåt annat vet jag inte då vi inte dricker saft.
Frysa in lite till nån kaka men nu är frysen full !!
Skulle behöva en liten frys till sommar-höst för att kunna ta tillvara allt men det har vi ingen.
Sen ska jag rensa ur glasburkar för sen blir det inte mer i år, möjligen äppelchutney när äppelsäsongen kommer.
Om det blir några vill säga.......

Nu är det Morden i Helsingör, den var jättebra tycker jag.
Danskarna kan göra serier, bra att öva upp danskan lite oxå.
Sambon fullkomligt hatar danska 😄
För honom så är det bara en obegriplig gröt man inte reder nåt av 😄

HA EN BRA KVÄLL !!




Kommentarer

Populära inlägg