Vintertid.......

 

......... bye, bye.....

Ja, ikväll är det dags att dra fram klockan en timme igen så man vaknar till rätt tid imorrn bitti. Det är ju lite surt för dom som jobbar imorrn bitti, sambon är en av dom som får en timmes mindre sömn inatt. Det är 3e söndagen av 4 som dom ska jobba extra så klockan ringer runt 4.20 för honom. Men för nattjobbare är det ju skönt, värre på hösten när det blir en timme extra 😄 Det måste vara 42a gången vi drar fram tiden, 1980 var ju första året om jag inte är fel ute.

Jag tycker det är roligt att ställa om klockorna men jag anar att jag är nog rätt ensam om det. Då tar våren fart på allvar, skönt med de ljusa kvällarna men visst, 1a dygnet blir lite kort. På hösten kan det bli lite segt 1a-2a dagen innan man är inne i det igen men annars gillar jag det. 

Jag har plockat lite här hemma med vårstädningen men satsat på att komma ut rejäla rundor de här dagarna. I torsdags drog jag iväg dryga 6 km, igår var jag ute långrundan på 7.3 km. Sprang lite lätt faktiskt, längesen sist men hö knä krånglar lite så jag vågar inte dra på så mycket. Idag gav jag mig ut en kort runda inne i Ingelstad när jag ändå skulle till den lokala affären, det var skönt med rätt blåsigt, nåt regnstänk men skönt med frisk luft. Så dagens motion är gjord iaf....

Nu har sambon gjort sitt med att sortera och slänga sånt jag inte kan ta så imorrn så knyter jag ihop vårstädningen för denna gången.  Han högtryckstvättar altanen nu, han kan vara glad att jag inte tvättat dom fönstrena, då jäklar...... 😄

Jag har fått svar på min bentäthetsmätning jag var på i måndags, jag läste svaret i min journal på 1177. Jättebra på ett sätt att man kan läsa där snabbare än du får besked av läkare men samtidigt så fattar man ju inte allt alltid så man får vänta in brevet iaf.. Det är lite tudelat det där..... 😕

Jag har Osteopeni, låg bentäthet, ett förstadie till Osteoperos. Osteopeni har värde mellan -1.0 till -2.5, jag låg på -1.6 på bägge höfterna. Har du mer än -2.5 har du Osteoperos.Om dom sen tänker behandla det eller om det är normalt för min ålder vet jag inte men jag lär få brev eller bli kallad, det visar sig väl. 

Men hör'ni brudar, om ni minskar markant i längd eller bryter handled-fotled eller annan kroppsdel med lågt våld innan ni är 70 år ska ni ta ett snack med er läkare, tänk om dom gjort det på mamma när hon bröt handleden för 21 år sen. Då kanske dom kunnat förebygga hennes 3 lårbenshalsbrott som gjort henne halvinvalid idag. Speciellt om ni som jag, har (extremt) bensköra föräldrar då en stor del av benskörheten är ärftligt. Speciellt kvinnor är utsatta så tänk på det.....

Middag då..... Tack å lov för Mamma Scan när man inte vet man ska ha till middag 😄 Idag får det bli köttbullar a la Mamma Scan, gräddsås från frysen, kokt potatis å smörslungade morötter. Inte så lyxigt en lördags kväll men inte det sämsta heller 😊 

Vi kollade på "Masked singer"...... igår.... Det tog ett tag innan jag fattade konceptet men det är ju en rolig gissningslek. Men sååå dåligt av TV4 att inte texta de förvrängda rösterna, jag hörde ytterst lite och då kan man heller inte gissa rätt. Jodå, det finns texttv men en sån grej borde textas per automatik. Kul att se en sån som Sven Melander ha en sån bra sångröst, det visst jag faktiskt inte. Tilde de Paula har ju en grym sångröst, likaså Ebba Bush, det visade hon ju i "Så ska det låta..." Så det ska bli kul att följa vidare, se vem som har grym sångröst som man inte har en aning om.

HA EN BRA DAG !!





Kommentarer

Populära inlägg