1a juli...



Då var juli här, den enda riktiga sommarmånaden..
Juni är försommar, augusti sensommar...

I juli ska man sola å bada, resa in å utrikes, träffas, grilla, hälsa på i när o fjärran, få besök fr när o fjärran, slappa, renovera huset, klippa gräset, ta igen förlorad relationstid med partnern, träna, sitta på uteservering, dansa å ha s.k egentid......

Semesterångest någon??
Inte jag för jag har ingen semester...
Är rätt trist att hela tiden få alla käcka tips med vad man kan göra under semestern upptryckt i nyllet på alla löpsedlar när man måste säsongsjobba el på annat sätt inte kan ta ledigt på sommaren.
Alla är faktiskt inte lediga...
Inte bara jag som är arb.lös resten av året utan även många andra.
Varför inga tips om hur man uthärdar sommaren??
Men det är väl inte lika käckt..

Själv får jag plocka små guldkorn i närheten, inom rimligt avstånd
Så att jag trots mycket jobb kan få avkoppling o roa mig..
Som i lördags på LS !! =))

Nu sitter dom där...
De vackraste vingar jag vet, LS-loggan =))


Som bekant är så är det oxå en del födelsedagar i juli.
De står som spön i backen, inkl min egen =))

Å då bjuder iaf jag på fika o har således bakat lite...
I lör bakade jag snötäckta kokosberg med en touch av citron =))


2 ägg
1½ dl socker
200 gr kokos
50 gr smält smör
Citronzest fr ½ citron

R-Ö-R ihop ägg o socker, blanda ner kokosen, raspa ner citronskal i smöret så det blandas o häll över kokosen.
Rör runt o låt stå o svälla en stund, de håller ihop bättre då.

Använd ant 2 dessertskedar (då blir dom lite mindre toppar) el 2 matskedar, då får man lite mer att bita i o forma till fina små kokosberg.
Grädda i 175C ca 12.-15 min.
När de svalnat så smält mörk blockchoklad el valfri choklad, doppa ovansidan i det o strö sen över kokosflingor.
Voila... 
Så har du Snötäckta kokosberg med en touch av citron =))
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bakade ju en Maria's körsbärskaka från Österrike i onsdags:


150 gr smör
2 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 citron
2 stora ägg
Drygt 2 dl mjöl
½ tsk bakpulver
Körsbär el biggaråer (som jag använde..)

Vispa smör o socker, vaniljsocker o citronskal  fluffigt, tillsätt äggulorna en i taget.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda mjöl o bakpulver o ha i det i smeten, sikta gärna o vänd ner de hårt vispade äggvitorna växelvis.
Bred ut smeten i smord rund form o lägg på bären.
Urkärnade elr ej är en smaksak men det blir ett hiskeligt spottande av kärnor, det är värt besväret att kärna ur dom.
Grädda i 175C ca 30 min.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Har strukit tvätt till "Lotta på Liseberg"..
Sååå boring....
 Men nu e det gjort !!
Ska kolla på "Golden eye" nu på 4an o samtidigt sätta några stygn i mina påstrukna LS-dekaler.
För mig är Roger Moore "Bond" men på 2a plats kommer Pierce Brosnan..
Han har den självklara touchen av brittisk överklass =))
Dagens Bond-filmer ger jag inte så mycket för, för mycket spec.effekter för att det ska bli trovärdigt..


"The golden eye" kanske.. =))

HA EN SKÖN KVÄLL !!

Kommentarer

  1. Semester ja... Hm. Vi åker på torsdag till min mans ursprungsland. Kosovo. I tre veckor. Nåväl. Det är min juli det. Suck. Men - jag fyller också år då!!! Yaaay - och hurra för oss båda! *ler*

    Kramar till dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg